مازاد تجاری عمان در سال ۲۰۲۳ میلادی کاهش یافت

گزارش جدید مرکز آمار و اطلاعات عمان نشان می‌دهد که تراز تجاری سلطنت عمان تا پایان نوامبر ۲۰۲۳ به رقم ۶.۹ میلیارد ریال عمانی، معادل ۱۷.۹ میلیارد دلار رسیده است که نسبت مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ شاهد ۲.۶ میلیارد ریال عمانی کاهش بوده است.

به گزارش عمان چنس، آمارها نشان می‌دهد که ارزش صادرات کالا تا پایان نوامبر ۲۰۲۳ معادل ۲۰٬۶۳۶ میلیارد ریال عمانی بوده است که نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۲ که ۲۳٬۲۸۹ میلیارد ریال عمانی برآورد شده بود، ۱۱.۴٪ کاهش یافته است. در همین حال ارزش واردات معادل ۱۳٬۶۳۹ میلیارد ریال عمانی بود که نسبت به ۱۳ میلیارد و هفتاد و دو میلیون ریال در سال ۲۰۲۲، ۰.۵٪ کاهش یافته است.

بنا بر این گزارش کاهش ارزش صادرات به طور اصلی به دلیل کاهش ارزش صادرات نفت و گاز به مبلغ ۱۲٬۵۲۵ میلیارد ریال عمان است، که ۱۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ کاهش داشته‌است.

در صادرات نفت و گاز، ارزش صادرات نفت خام تا پایان نوامبر سال گذشته به حدود ۸٬۹۰۴ میلیارد ریال عمانی رسید که کاهشی حدود ۱۷.۳٪ نسبت به همان دوره از سال گذشته را نشان می‌دهد.
همچنین ارزش صادرات نفت پالایش شده نیز با ۲۳.۵ درصد کاهش به ۱.۳ میلیارد ریال عمانی رسید.
ارزش صادرات گاز طبیعی مایع نیز به ۲٬۳۲۱ میلیارد ریال عمانی کاهش یافت که نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۲ با مبلغ ۲٬۷۵۲ میلیارد ریال عمانی، ۱۵.۷٪ کاهش یافته است.
از سوی دیگر اما، ارزش صادرات محصولات معدنی با ۲۰.۳ درصد رشد، معادل دو میلیارد و ۴۹۶ میلیون ریال عمانی گزارش شده است.
با این حال صادرات فلزات معمولی و مصنوعات آن کاهشی ۱۱.۱ درصدی را تجربه کرد تا نهایتا ارزش آن بر روی رقم یک میلیارد و ۲۱۶ میلیون ریال عمانی بایستد.
در جایگاه بعدی، صادرات محصولات شیمیایی با ارزش ۹۲۹ میلیون ریال عمانی قرار گرفته‌است که شاهد ۳۰ درصد کاهش بوده است.
ارزش صادرات پلاستیک و لاستیک و محصولات آن به ۸۱۴ میلیون ریال عمانی کاهش یافت، که نسبت به سال گذشته ۲۱.۶ درصد کاهش را ثبت کرده‌است.
صادرات حیوانات زنده و محصولات مرتبط هم ۲۳ درصد افزایش داشت تا به مبلغ ۳۶۵ میلیون ریال عمانی برسد.
ارزش صادرات سایر محصولات نیز به مبلغ ۹۴۸ میلیون ریال عمانی رسید.

ارزش صادرات مجدد با۱۱ درصد رشد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته به یک میلیارد و ۳۴۳ میلیون ریال عمان رسید.

در مورد واردات، محصولات فلزی بالاترین رقم را با سه میلیارد و ۸۴۶ میلیون ریال عمانی به خود اختصاص داد که با این حال ۴.۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

ماشین‌آلات، لوازم خانگی، تجهیزات برقی و قطعات مربوطه نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند تا مجموعا دو میلیارد و شصت و نه میلیون ریال از ارش واردات به عمان را تشکیل دهند.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی بزرگترین شرکای تجاری عمان بودند که به ترتیب بالاترین تبادلات در زمینه‌های غیر نفتی و صادرات مجدد را با ارزش‌های ۹۸۱ میلیون و ۴۶۵ ریال عمانی به ثبت رساندند. امارات متحده عربی همچنین با سه میلیارد و ۶۲۸ میلیون ریال صادرات به عمان، رتبه نخست را در این زمینه به خود اختصاص داد.

 

منبع: اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *