10 غذای محبوب عمانی که باید امتحان کنید

گردشگری.عمان چنس: غذاهای عربی یکی از خوش‌طعم ترین و خوش‌ رنگ و لعاب‌ترین غذاهای دنیا به شمار می‌روند که آوازه آن در تمام جهان و بین تمام اقوام‌ها پیچیده است. علاقه به غذاهای عربی در بین اروپاییان به حدی است که برای چشیدن طعم آن به کشور‌های خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس سفر می‌کنند. عمان نیز یکی از کشورهای کوچک اطراف خلیج فارس است که علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و سوغاتی‌های مختلف، غذاهای خوشمزه‌ای نیز دارد که باید حتما امتحان شود. در این مقاله خوشمزه‌ترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

معرفی محبوب ترین غذاهای عمانی

 1-مجبوس

مجبوس یکی از خوشمزه‌ترین پلوهای عربی شناخته می‌شود که در بین ایرانیان هم طرفداران زیادی دارد. این غذا در کشورهای عربی به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود. اما دستور پخت پایه آن درتمام این کشورها یکسان است. اصلی‌ترین مواد به کار رفته در این غذا گوشت یا مرغ به همراه  برنج است. علاوه بر این، در این غذا از انواع ادویه‌ها بخصوص میخک، فلفل و زیره سبز و برخی سبزیجات خشک یا تر مانند رازیانه و گشنیز نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

2-کباب شووا

کباب شووا که یک کباب معروف عمانی به شمار می‌رود به معنای گوشت بریان است. این غذا که در اعیاد گوناگون در عمان پخته می‌شود غذایی زمان‌بر از نظر پخت به حساب می‌آید که برای تهیه کردن به 1 تا 2 روز زمان نیاز است. برای درست کردن این غذا باید گوشت را در ادویه‌های عمانی آغشته کرده و بعد در برگ درخت خرما یا موز یپیچند. بعد از انکه گوشت را به تمام ادویه‌ها آغشته کردند معمولا آن را در اجاق‌های زیرزمینی قرار می‌دهند تا به مدت یک تا دو روز خوب بپزد.

3-کباب مشکاک

کباب مشکاک مانند اکثر کباب‌ها با سیخ پخته می‌شود و همانند غذاهای دیگر عمانی به آن انواع ادویه‌های عمانی را آغشته می‌کنند. این کباب مخصوص که از نظر اکثر مسافران و گردشگران به عنوان لذیذترین غذای عمان به شمار می‌رود، معمولا از گوشت مرغ، بره یا گوساله تهیه است.

4-هریس

هریس نیز یکی دیگر ا زغذاهای عمانی است که مانند حلیم ایرانی است و در آن از گندم و گوشت استفاده می‌شود. معمولا برای پخت این غذای خوشمزه زمان زیادی باید صرف و برای تهیه آن لازم است که از حرارت بسیار اندکی استفاده شود. هریس که از جمله غذاهای مقوی به شمار می‌رود در مناسبت‌های خاص پخته می‌شود.

5-شاورمای عمانی

شاورما که از جمله غذاهای پرطرفدار در خاورمیانه است در عمان نیز با سبک و سیاق خودش پخته می‌شود. این غذای معروف در عمان، با گوشت مرغ یا گوسفند مزه دار شده و انواع ادویه‌های عمانی تهیه می‌شود و در دمای بسیار کم به سیخ کشیده و پخته می‌شود. این غذا ممکن است با گوشت‌های دیگری مانند گوشت بوقلمون، گوساله یا بز نیز تهیه شود.

6-مشوی

مشوی که یکی از غذاهای دریایی در عمان است با ماهی شیر تهیه می‌شود و داخل ماهی‌تابه و روی آتش سرخ می‌گردد. اگر بخواهیم از مهم‌ترین ویژگی این غذا نسبت به نمونه‌های آن در کشورهای دیگر بگوییم در آن از ادویه‌هایی استفاده شده که طعمی منحصر به فرد به غذا می‌دهد. علاوه بر ادویه‌ها، آنچه باعث خوش‌طعم شدن این غذا می‌شود استفاده از سس لیمو در هنگام سرو آن است.

7-منسف

با اینکه این غذای سنتی، غذای ملی کشور اردن است اما در عمان هم به روش خودش پخته می‌شود و طرفداران زیادی در بین مردم عمان و مسافران و گردشگران دارد. منسف در واقع گوشت گوسفندی است که در کشک پخته می‌شود. این غذا که در اکثر مراسم‌ها بر سر میز غذا قرار دارد را می‌توان با نان، برنج یا حتی بلغور سرو کرد.

8-آرسیا

یکی دیگر از غذاهای محلی کشور عمان آرسیا است که نوعی غذای کوبیده‌شده از ترکیب برنج، بره، ادویه و سس است. آرسیا تقریبا شبیه هوموس که یکی دیگر از غذاهای معروف عربی است، می‌باشد اماا کمی سفت‌تر است. روش خوردن آرسیا به این صورت است که آن را با دست می‌خورند، بدین شکل که مقداری از آن را برداشته و در سس یا روغن زده و میل می‌کنند.

9-گوشت موتبه

یکی از لذیذترین غذاهای عمان، گوشت موتبه است که یک غذای سنتی مردم جنوب عمان به شمار می‌رود و برای پختن آن از سنگ‌های داغ استفاده می‌کنند. درواقع آتش و حرارت این غذا، سنگ سوزانده شده با آتش است زیرا سنگ‌های داغ گرما را برای مدت طولانی حفظ می‌کنند. وقتی سنگ‌ها داغ شدند، گوشت مزه‌دار‌شده را مستقیماً روی سنگ‌ها قرار می‌دهند تا آرام آرام بپزد. این سبک پخت، معمولا با گوشت شتر رایج است.

10-سمبوسه

سمبوسه یکی از آن دست غذاهایی است که در کشورهای گوناگون به روش‌های مختلف درست می‌شود و هر چه بخورید سیر نمی‌شوید. این غذا خمیری مثلثی شکل و نازک سرخ شده است که داخل آن با سیب‌زمینی، عدس، پیاز و سایر سبزیجات خرد شده، پر می‌کنند. این غذا از جمله غذاهای خیابانی عمان است که در بسیاری از کیوسک‌ها و کافه‌ها یافت می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *