6 نکته در مورد کاریابی در عمان برای خارجی‌ها

یکی از پرطرفدارترین و ساده‌ترین روش‌های مهاجرت به عمان، مهاجرت کاری است.

به گزارش عمان چنس، ارزش بالای پول این کشور، ثبات سیاسی و اقتصادی و نزدیکی به ایران، از جمله مزایایی است که کشور عمان را به یکی از بهترین مقاصد مهاجرت کاری تبدیل کرده است. در این مقاله‌ی کاربردی قصد داریم 6 نکته در مورد کاریابی در عمان به شما ارائه کنیم.

سهم جمعیتی کارگران در عمان

کارگران مهاجر زیادی از جمله کارگران ایرانی خارج از کشور در عمان زندگی و کار می کنند. در واقع، تقریبا نیمی از کل جمعیت این کشور را کارگران خارجی تشکیل میدهند. بسیاری از این کارگران از کشورهایی همچون بنگلادش، هند، اردن، مراکش، پاکستان و ایران می‌آیند.

همانطور که گفته شد، عمدتاً به دلیل اجرای سیاست عمان سازی توسط دولت عمان، فرصت های شغلی عمان برای کارگران مهاجر اخیراً محدودتر شده است. در سال‌های اخیر دولت عمان در حال اجرای سیاستی است که طبق آن استخدام اتباع عمانی را بر خارجی‌ها در محل کار ترجیح می دهد. با این حال، همچنان  بخش‌های زیادی وجود دارد که تقاضا برای کارگران خارجی همچنان بالاست، بخش‌‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی، خرده‌فروشی، پالایشگاه نفت و گاز، ساخت‌وساز و گردشگری. به همین ترتیب، تقاضا برای استخدام معلمان، متخصصان فناوری اطلاعات و مدیران پروژه نیز وجود دارد.

راهنمای یافتن شغل در عمان

اگر مایلید برای کار به عمان بیایید، در اینجا ما چند نکته کاربردی را عنوان کرده ایم که شما می‌توانید با استفاده از آنها شانس خود برای یافتن شغل در این کشور افزایش دهید:

 رزومه خود را به روز کنید .

توجه داشته باشید که در فرآیند استخدام، اولین اقدام ارسال رزومه برای کارفرمایان است. در حقیقت رزومه شما (CV) اولین چیزی است که استخدام‌کنندگان و کارفرمایان در رابطه با توانایی‌های شما  می‌بینند، بنابراین مطمئن شوید که به خوبی نوشته شده و به روز باشد! به یاد داشته باشید که رزومه شما باید حاوی سوابق تحصیلی، سابقه کاری، مهارت ها، آموزش ها و سایر اطلاعات مرتبط با شغلی باشد که برای آن درخواست می‌کنید. فراموش نکنید که یک توصیه نامه نیز اضافه به رزومه خود اضافه کنید.

 رزومه خود را به صورت آنلاین برای کارفرمایان ارسال کنید.

این روزها، بسیاری از استخدام‌کنندگان و کارفرمایان، به‌دنبال افراد واجد شرایط کار آنلاین و یا شغل‌های دورکاری هستند، برای دستیابی به این دسته از شغل‌ها به سراغ سایت‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاینی که به شما کمک می‌کنند به کارفرمایان در این زمینه ارتباط برقرار کنید، بروید؛ به عنوان مثال، رزومه خود را در وب‌سایت‌هایی مانند لینکدین ارسال کنید. این یک پلت فرم دیجیتال برای جویندگان کار و همچنین کارفرمایان بالقوه است و همچنین می تواند برای ایجاد ارتباط کاری در زمینه‌ای خاص از آن استفاده کنید.

به دنبال شغل آنلاین باشید.

وب سایت‌های زیادی وجود دارند که فرصت های شغلی در خارج از کشور از جمله عمان و سایر کشورهای خاورمیانه را به کارجویان ارائه می‌دهند. می توانید از آنها برای جستجوی جایگاه‌های شغلی خالی استفاده کنید و جستجوی خود را بر اساس مکان، نوع شغل، موقعیت و سایر پارامترها «تصحیح» کنید. از جمله وب سایت های محبوب برای جویندگان کار در عمان می‌توان به بیت، کریرجت، گلف تلنت، ایندید و ناکری اشاره کرد.

از طریق آژانس کاریابی اقدام کنید.

بیشتر صاحب مشاغل عمانی برای استخدام کارگران خارجی با آژانس‌های استخدام بین‌المللی همکاری می‌کنند. البته مراقب باشید که شما با یک آژانس معتبر سر و کار دارید. برای مثال، در مورد متقاضیان ایرانی، آژانس باید دارای مجوز از اداره استخدام خارج از کشور ایران باشد.

نکته مهم در مورد درخواست از طریق این دسته از آژانس‌های ایرانی این است که آنها می‌توانند در تمام مراحل، از تهیه مدارک، گرفتن ویزای کار و غیره به شما کمک کنند. توجه داشته باشید که در صورت داشتن ویزای بازدیدکننده، یافتن شغل برای شما در عمان  عملی غیرقانونی است، بنابراین مطمئن شوید که مدارک مناسبی دارید.

قبل از امضای هر چیزی به دقت مطالعه کنید.

به طور معمول، کارگران خارجی در عمان بر اساس قرارداد مدت معین استخدام می شوند. این شرکت در مورد پردازش ویزا، جابجایی و اقامت کمک می‌کند. با این حال، قبل از اینکه هر چیزی را امضا کنید، مطمئن شوید که ابتدا کل قرارداد را مطالعه کرده و درک کرده اید. در صورت وجود چیزی که نیاز به دانستن یا توضیح آن دارید، از پرسیدن سوال دریغ نکنید.

قوانین تغییر شغل را رعایت کنید.

اگر در حال حاضر در عمان مشغول به کار هستید اما قصد دارید شغل خود را تغییر دهید، مطمئن شوید که مراحل به درستی طی می کنید. این شامل دریافت «نامه رضایت کارفرما» از کارفرمای فعلی شما است. این نامه به کارفرمای جدید شما داده می‌شود و به او این اطمینان را می‌دهد که شما می‌توانید وظایف خود را به خوبی اجرا کنید. در غیر این صورت، اگر این شرایط در مورد شما برآورده نشود، طبق قوانین کار عمان، شما  باید از کشور خارج شوید و دوباره با ویزای جدید، این بار توسط کارفرمای جدیدتان، دوباره وارد کشور عمان شوید.

در نظر داشته باشید که کشور عمان یکی از بهترین گزینه ها برای زندگی و کار برای مهاجران است. امیدواریم نکات فوق به شما در یافتن شغل در این کشور کمک کند. علاوه بر این، توصیه می کنیم در مورد قانون کار عمان و مفاد آن در مورد ساعات کار، مرخصی های رسمی و سایر موارد بیشتر مطالعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *