اولین گام‌ها برای پروژه مسقط بزرگ

ابراهیم وائیلی، مدیر راهبرد ملی فضایی عمان (ONSS)، اعلام کرد که طرح ساختاری «مسقط کبیر» در مراحل پایانی خود قرار دارد و قرار است از سال آینده اجرایی شود. این سخنرانی در کارگاهی با عنوان «طرح ساختاری مسقط بزرگ» ایراد شد که وزارت مسکن و شهرسازی متولی برگزاری آن بود.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، هدف این طرح ارائه یک چشم انداز و استراتژی فضایی جدید برای رشد مسقط بزرگ است که از منطقه ییتی تا برکا را در بر می‌گیرد. این استراتژی بر توسعه شهری پایدار و تاب‌آور تأکید دارد و به دنبال ایجاد تعادل در رشد، شکوفایی، هویت شهری و حفظ زیبایی طبیعی مسقط است.

این کارگاه بر بررسی مراحل نهایی طرح ساختاری مسقط بزرگ و تقویت هماهنگی و سازگاری بین طرف‌های شرکت‌کننده متمرکز بود.

هدف از ایجاد مسقط کبیر، افزایش جمعیت، سرمایه گذاری، تقویت اقتصاد، توسعه سیستم‌های حمل و نقل و ارتباطات، بهبود کیفیت خدمات، ارتقای زیرساخت‌ها و حفظ محیط زیست است.

این طرح ساختاری بر روی توزیع شغل و ادغام فعالیت‌های انسانی با طرح شبکه حمل و نقل عمومی کار می‌کند. یکی از اهداف طرح مذکور، برآورده کردن نیازهای جمعیتی و اقتصادی، توسعه پروژه‌ها در مناطق شهری و اطمینان از در دسترس بودن خدمات ضروری است.

در قالب برنامه مسقط بزرگ، شهر به بلوک‌ها یا خوشه‌های اقتصادی تقسیم می‌شود. دانشگاه سلطان قابوس، پارک فناوری مسقط و منطقه روسیل به عنوان بازوهای علمی و فناورانه این مسقط کبیر فعالیت خواهند کرد. از سوی دیگر، مناطق رووی، روسیل، خزائن و مسفاه به عنوان مراکز صنعتی و لجستیکی معرفی شده‌اند. مناطق مسقط، مطرح، الخوض و منطقه فرودگاه بین‌المللی بلوک‌های گردشگری و اقتصادی مسقط کبیر هستند. برکا هم قطب صنایع غذایی این طرح معرفی شده است.

بیشتر بخوانید:

در این پروژه، سعی شده که وادی‌ها به عنوان فضاهای عمومی معرفی شوند.

در پایان، قرار است از متروی مسقط رونمایی شود. به علاوه، گسترش خدمات اتوبوس‌های سریع‌السیر در دستور کار قرار دارد. پیوند زدن روش‌های حمل و نقل مختلف به متروی مسقط هم یکی دیگر از اهداف پروژه مذکور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *