گشت‌وگذاری در وادی بنی‌عوف

اگر از جمله افرادی هستید که علاقه‌ی زیادی به رانندگی خارج از جاده‌های آسفالت شده دارید، شما را به منطقه‌ای بکر با مناظری زیبا دعوت می‌کنیم؛ جایی با مناظر سرسبز و کو‌های برافراشته که تجربه‌ی لحظات پرهیجانی را به شما هدیه می کند.

به گزارش عمان چنس، وادی بنی عوف، منطقه بزرگی است که در روستای الرستاق در استان باطنه جنوبی عمان واقع است؛ منطقه‌ای زیبا با باغ‌های لیمو، خرما، انبه و گلوگاه معروف مار. این وادی به دلیل وجود صخره‌های بلند هوایی خنک و دلپذیر دارد و در مسیر این وادی روستا‌های کوچک زیادی را مشاهده خواهید کرد.

اما نکته‌ای که حائز اهمیت است، این منطقه فاقد وسایل نقلیه‌ی عمومی است. پس شما باید از وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی خود استفاده کنید و از این موضوع، قبل از انجام هرکاری اطمینان حاصل کنید.

به جرات می‌توان ادعا نمود که این منطقه به راحتی توان پاسخگویی به سلایق افراد مختلف را داراست. زیرا یک کوهنورد می‌تواند از کوهنوردی در کوه‌ها و گلوگاه مار به همان اندازه لذت ببرد که فردی دیگر از گشت و گذار در باغ‌های سرسبز و نخلستان‌های پربار این منطقه لذت می‌برد.

جاده

برای رسیدن به این وادی شما باید از جاده‌ی نخل-الرستاق حرکت کنید، شهرستان العوابی را رد کنید و وارد این وادی زیبا شوید. کار شما تا روستای الطیخه راحت است؛ زیرا این مناطق جاده‌ای کاملا آسفالت شده و مسطحی دارند، پس از رانندگی آرام خود لذت ببرید.

تها چند کیلومتر پس از روستای الطیخه، نرسیده به وادی، سمت راست مسیل کوچکی وجود دارد که محلی مناسب برای کمپ زدن و استراحت است. اما باید به نکته توجه کنید که علی‌رغم درختان و خنکای سایه‌شان باید همچنان مواظب سیل‌های ناگهانی خصوصا در فصول بارانی باشید. اما این تنها جاذبه‌ی این منطقه نیست، در صورتیکه به سنگ‌ها و به طور کلی زمین‌شناسی علاقه داشته باشید، سنگ‌های این مسیل، داستان‌های جالبی برای گفتن دارند و قطعا از کشف این داستان‌ها نهایت لذت را خواهید برد.

گلوگاه مار

گلوگاه مار یکی از دیدنی‌های این وادی سرسبز است که با صخره‌های ستبر و بسیار مرتفع پوشیده شده است. برای رسیدن به این گلوگاه امکان رانندگی وجود ندارد و شما باید مسافتی را پیاده روی کنید. اما نگران نباشید در مسیرخود با چند تخته سنگ بزرگ و آبشارهای کوچک برخورد خواهید کرد که علاوه بر زیبایی، شما را به چالش‌های مختلف دعوت می‌کنند. زمانی که به گلوگاه می‌رسید توصیه می‌کنیم که تا جای ممکن مراقب باشید؛ زیرا این منطقه کاملا سنگلاخ و ناهموار است. البته آبشارهای کوچک بسیاری نیز در مسیرتان وجود دارد که استراحت‌گاه‌‌های طبیعی برای توقف‌های کوتاه هستند. همچنین این مکان‌ها مناظر زیبا و بکری برای ثبت لحظات شما در خود دارند، پس دوربین عکاسی فراموش نشود!

استخر زیگ زاگ

این استخر که در واقع یک حوضچه‌ی بزرگ به عمق حدودا 50 متر است. همچون دیگر حوضچه‌ها آب باران موسمی را در خود نگهداری می‌کند. صخره‌های باریک و بلند همچون دیواره‌های عظیمی اطراف این استخر را پوشانیده‌اند و اجازه نفوذ گرما و نورآفتاب را به این منطقه نمی‌دهد. آب این استخر تقریبا همیشه خنک است در نتیجه پس از رانندگی و پیاده‌روی طولانی، شنا در این حوضچه ( البته با رعایت نکات ایمنی) جان تازه‌ای را به تن خسته‌تان می‌بخشد. اما باید توجه کنید که چه فصلی از سال به این گلوگاه می‌روید. در فصول بارندگی امکان طغیان و سیل وجود دارد و در فصول خشک سال، احتمالا آب این حوضچه کاملا خشک شده باشد.

لوازم موردنیاز

  • گرچه مسیر پیشروی شما نسبتا هموار است، اما حتما از کفش‌های هوشمند با قابلیت چسبندگی بالا استفاده کنید، صخره‌ها به شدت لغزنده‌اند.
  • توجه داشته باشید که عمق طبیعی استخر زیگ زاگ حدود 50 متر است، پس در صورت پر بودن این استخر حتما از لوازم احتیاطی استفاده کنید و شخصی که مهارت کافی در زمینه‌ی غریق نجات داشته باشد را در کنار خود داشته باشید.
  • از آنجایی که به دلیل پیاده‌روی طولانی بدن شما خسته و احتمالا دمای بدنتان بالا رفته است، لطفا کمی استراحت کنید، سپس از شنا در این استخر طبیعی و آب خنک آن لذت ببرید.
  • برای عبور از مسیرهای صعب‌العبور یا سنگی حتما لوازم کوهنوردی را به همراه خود داشته باشید.
  • آب شرب مناسب، میان‌وعده و غذا کافی را با خود همراه داشته باشید.
  • از سفر کردن به این منطقه به صورت انفرادی خودداری کنید و تا جای ممکن به صورت گروهی به این مناطق سفر کنید زیرا با توجه به خصوصیت این منطقه، امکان وقوع هر حادثه‌ای دور از ذهن نیست.
  • حتما قبل ازحرکت، وضعیت آب و هوای منطقه را به دقت، چک کنید. جاری شدن سیل ناگهانی یا روبرو شدن با منطقه‌ای که به دلیل گرمای شدید خشک شده است، لذت سفر را از شما سلب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *