کویرهای دیدنی عمان

زمانی که صحبت از کشورهای عرب‌نشین حوزه‌ی خلیج فارس صحبت می‌شود؛ کویرها، مردمان بادیه‌نشین، شترها و تپه‌های ماسه ای اولین تصویری است که در پیش چشم مخاطب قرار می‌گیرد.

به گزارش عمان چنس، کشور عمان به عنوان یک کشور عرب‌نشین حوزه‌ی خلیج فارس از این موضوع مستثنی نیست. بخش عمده‌ای از این کشور با کویر پوشیده شده است. اما جالب است بدانید که این کویر‌ها نه تنها نقطه ضعف کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس نیستند بلکه یکی از نقاط پیشرفت و جذب گردشگر در این مناطق از جمله عمان هستند. در ادامه این مطلب، به کویرهای دیدنی عمان اشاره می‌شود.

1- رمله طوق. تجربه یک روز شنی

این یکی از بیابان‌های عمان است که مساحت 10 کیلومتری را به خود اختصاص داده است. این بیابان به دلیل نزدیکی به پایتخت عمان، مسقط سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. این بیابان از جمله تفریحگاه‌های جذاب و معروف برای توریست‌ها و گردشگران است.

2-  کویر ربع الخالی ( قلب صحرا)

این کویر زیبا با مساحتی معادل 250 هزار کیلومتر، به عنوان بزرگ‌ترین کویر شنی دنیا شناخته شده است. این کویر به حدی گسترده است که یک چهارم منطقه عربستان سعودی را در بر گرفته است و دارای ویژگی‌های توپوگرافی ‌خاصی است؛ ارتفاع آن از دریا حدود  2هزار پا بالاتر اندازگیری شده ( چیزی حدود 610 متر) است. این کویر پوشیده شده است از شن‌های روان، تپه‌های شنی؛ السبخات ( نمکزار) و ورق‌های شنی.

این کویر نه تنها از لحاظ توریستی بسیار قابل توجه است؛ بلکه از لحاظ منابع سوخت‌های فسیلی نیز بسیار ارزشمند است. در حال حاضر منابع بسیار عظیمی از نفت و گاز در این منطقه کویری کشف و در حال استخراج است. این منطقه دارای تپه‌های بسیار عظیمی است به گونه ای که بعضی از آنها برای صعود بسیار خطرناک هستند.

همچون دیگر کویرها شما می‌توانید در این منطقه نیز به شترسواری، تماشای مناظر، دیدار از مردم بادیه نشین و… انجام دهید. این نکته را در نظر داشته باشید که این منطقه یکی از خشک‌ترین مناطق در دنیاست به همین دلیل تقریبا خالی از سکنه است و همان‌طور که گفته شد تپه های بسیار عظیمی دارد.

3-اوقات هیجان انگیز در کویر وهیبه

سواری بر روی تپه‌های ماسه‌ای کویر

یکی از هیجان‌انگیزترین چالش‌هایی است که عاشقانه رانندگی و هیجان را به سوی خود فرامی‌خواند. سواری بر روی ماسه های کویر، به خودی خود چالش برانگیزاست. ماسه به دلیل حالت نرمی که دارد با کوچک‌ترین حرکت یا وزش باد به راحتی تغییر شکل می‌دهند در نتیجه تپه‌ی ماسه‌ای که شما از روی آن گذشتید احتمالا ساعتی بعد یک دره یا زمینی مسطح خواهد بود!

پس معطل نکنید، فرصت سواری با ماشین‌های آفرود بر روی تپه های شن‌های طلایی کویر را از دست ندهید. اگر در رانندگی مهارت ندارید، غصه نخورید! در کویر وهیبه همچنان رانندگان ماهر با ماشین آفرود آنجا حاضر هستند. شما می‌توانید به صورت ساعتی ماشین همراه با راننده را اجاره کنید و تماشای کویر همراه با هیجان و شادی لذت ببرید.

4- کویر بوشر

این کویر از سواحل زیبای شهر مسقط آن‌چنان دور نیست. اینجا بهشت ماسه ای که شما می‌توانید با ماشین‌های شاسی بلند خود از آن لذت ببرید. اما رانندگی تنها تفریح این کویر ماسه ای نیست، شما می‌توانید روی ماسه ها اسکی کنید یا از تپه‌های شنی بالا بروید و کالری زیادی را بسوزانید. همچنین در حالیکه قهوه‌ی عربی نوش‌جان می‌کنید از غروب دل‌انگیز آفتاب در این کویر زیبا لذت می‌برید.

 در کویر بوشر چه فعالیت‌هایی امکان‌پذیر است؟

1- شما می‌توانید به دیدار مردم بادیه‌نشین بروید؛ با آنها صحبت کنید. در جشن‌ها و سنت‌های این مردم شرکت کنید. از غذای سنتی و طعم یکی از بهترین و تازه‌ترین خرماهای دنیا لذت ببرید.

2- بر روی تپه‌های ماسه‌های طلایی کویر شترسواری کنید و اگر مهارت کافی دارید با دیگر همراهان خود مسابقه دهید.

3- با همراهان خود بر روی تپه‌های شنی رانندگی کنید.

4- در سکوت خیال‌انگیز کویر پیاده‌روی کنید و از تپه های شنی بالا بروید و مناظری که طبیعت برای مدت کوتاهی آنها را ساخته و با وزش باد ممکن است هر لحظه آن را تغییر دهد، لذت ببرید.

5- چادربزنید. می‌توانید یک یا چند شب را درون چادر بگذرانید چالش‌ها و لذت های مردم بادیه‌نشین را با تمام وجود لمس کنید. شب‌ها به دور از هیاهو، آلودگی صوتی شهر و نورهای رنگارنگ آن، در دل تاریکی و سکوت شب‌های کویر به آسمان پرستاره خیره شوید. صبح ها بدون هیچ مزاحمتی با طلوع خورشید بیدار شوید و در حالیکه قهوه‌ی عربی می نوشید، این صحنه ی زیبا را تماشا کنید.

6- عکاسی کنید.

7- غذاهای سنتی را بخورید.

نکات مهمی که باید در حین گردش در کویر آن‌ها را رعایت کنید:

آب معدنی، ضدآفتاب، کلاه لبه‌دار، لباس نخی و پوشیده را حتما همراه داشته باشید. سعی کنید لباس‌ها تا جای ممکن بدن شما را بپوشاند؛ زیرا در کویر به راحتی عرق می‌کنید و آب از دست می‌دهید.

کویر را حتما حتما با تور سفر کنید؛ کویر علی‌رغم همه زیبایی‌هایی که دارد می‌تواند برای افراد غریبه خطرناک باشد. پس بدون راهنما و کمکی این ریسک را نکنید.

هنگام شترسواری، حرکات اضافی که حیوان را آزار دهد انجام ندهید، سعی کنید تا جای ممکن به حرف ساربان گوش کنید. شترها حیواناتی به شدت حساس هستند؛ پس مراقب باشید.

سفر خوبی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *