صادرات گاز عمان به بنگلادش در آینده نزدیک

بر اساس یک گزارش، عمان از سال 2026 بر اساس توافقنامه خرید و فروش جدیدی که در 19 ژوئن امضا خواهد شد، گاز طبیعی مایع (LNG) را به بنگلادش عرضه خواهد کرد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، طبق توافقنامه جدید، عمان سالانه 0.5 میلیون تن اضافی (mtpa) تا 1.5 میلیون تن در هر سال LNG به شرکت دولتی PetroBangla بنگلادش برای 15 سال آینده از سال 2026 عرضه خواهد کرد.

LNG از میادین گاز طبیعی عمان تامین و از طریق حامل‌های LNG به بنگلادش صادر خواهد شد. انتظار می‌رود این قرارداد به تامین تقاضای فزاینده بنگلادش برای انرژی و حمایت از رشد اقتصادی آن کمک کند. در حال حاضر، حدود 20 درصد از تقاضای گاز در بنگلادش توسط LNG تامین می‌شود که در بازارهای نقدی بین المللی خریداری می‌شود.

این توافق پس از آن صورت گرفت که پترو بانگلا اخیراً قراردادی 15 ساله برای تامین LNG با قطر انرژی به مبلغ 1.8 میلیون تن در هر ساعت امضا کرد که از سال 2026 نیز شروع می‌شود. در حال حاضر، بنگلادش قرارداد واردات 15 ساله با قطر برای 2.5 میلیون تن در هر ساعت LNG و یک قرارداد واردات ده ساله با قطر دارد. بنگلادشی‌ها همچنین یک قرارداد دیگر با شرکت عمانی OQ به امضا رساند.

این قرارداد جدید بخشی از تلاش‌های عمان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و گسترش تجارت بین‌المللی است. عمان به دنبال افزایش صادرات LNG خود بوده است و این توافق با بنگلادش گام مهمی در جهت دستیابی به این هدف است. این کشور قبلاً قراردادهای مشابهی را با سایر کشورها از جمله هند، کره جنوبی و ژاپن امضا کرده است.

برای بنگلادش، انتظار می‌رود این قرارداد به کاهش وابستگی آن به سوخت‌های فسیلی وارداتی و ترویج استفاده از منابع انرژی پاک‌تر کمک کند. بنگلادش در سال‌های اخیر رشد اقتصادی سریعی را تجربه کرده است و انتظار می‌رود تقاضای انرژی این کشور در سال‌های آینده به رشد خود ادامه دهد. این کشور روی منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی سرمایه گذاری کرده است، اما این منابع در حال حاضر بخش کوچکی از ترکیب انرژی آن را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *