کاهش ادامه‌دار نرخ تورم در عمان

با وجود افزایش تورم جهانی، انتظار می‌رود نرخ تورم در عمان با توجه به محدودیت‌های قیمتی برخی محصولات و تقویت دلار آمریکا و یارانه‌های دولتی همچنان پایین باشد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، پس از تجربه یکی از پایین‌ترین نرخ‌های تورم در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال 2022، انتظار می‌رود عمان برای سال 2023 متوسط نرخ تورم 1.9 درصدی را ثبت کند که کمترین تورم مورد انتظار در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

نرخ تورم در عمان در مارس 2023 از 1.9 درصد ثبت شده در ماه قبل به 1.6 درصد کاهش یافت که پایین‌ترین میزان تورم ماهانه از ژوئن 2021 است. عمان شاهد دومین پایین‌ترین نرخ تورم در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال 2022 با 2.8 درصد بود. پس از عربستان سعودی که نرخ تورم تنها 2.5 درصد را در طول سال ثبت کرد.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که تورم شورای همکاری خلیج فارس در دو سال آینده کاهش بیشتری پیدا کند و میانگین آن در سال 2023 به 2.9 درصد و در سال 2024 به 2.3 درصد برسد.

بیشتر بخوانید:

تورم کمتر در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس عمدتاً به مداخلات دولتی مانند سقف قیمت برخی محصولات، یارانه برای محصولات کلیدی یا خدمات آب و برق و تقویت دلار آمریکا نسبت داده می‌شود که همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آن را به ارزهای خود متصل کرده‌اند.

بیشترین تورم در عمان و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی مربوط می‌شد.

در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، رشد تورم در مقوله مسکن متفاوت بود و قیمت مسکن در عمان در ماه مارس ثابت ماند.

بر اساس گزارش سرمایه گذاری کامکو، ترکیب قیمت های بالای مداوم نفت و گاز و افزایش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی شورای همکاری خلیج فارس، که عمدتاً با افزایش نرخ فدرال رزرو آمریکا هماهنگ است، عامل کلیدی دیگری بوده است که نرخ تورم شورای همکاری خلیج فارس را به میزان قابل توجهی پایین‌تر از نرخ تورم سایر کشورها نگه داشته است.

یکی دیگر از عوامل اصلی کاهش تورم شورای همکاری خلیج فارس، کاهش قیمت جهانی مواد غذایی است. شاخص اصلی قیمت مواد غذایی سازمان غذا و کشاورزی (فائو) دوازدهمین ماه متوالی کاهش خود را در مارس 2023 تجربه کرد. شاخص فائو در ماه مارس به طور متوسط 126.9 واحد بود که 20.5 درصد کمتر از اوج خود در آغاز درگیری روسیه و اوکراین بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *