تمایل اتحادیه اروپا به خرید گاز و هیدروژن سبز عمان

اتحادیه اروپا به خرید گاز از عمان و همچنین بررسی پتانسیل انتقال هیدروژن سبز به اروپا علاقه نشان داده است.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، سلیم بن ناصر العوفی، وزیر انرژی و مواد معدنی، روز دوشنبه به طور جداگانه در بروکسل پایتخت بلژیک با تین وان در استراتن، وزیر انرژی بلژیک و ماروس سفکوویچ، معاون روابط بین‌الملل کمیسیون اروپا دیدار کرد.

سفکوویچ در توییتی نوشت: «افق روشنی برای همکاری‌های اقتصادی در حوزه انرژی با عمان متصور هستیم. انتقال گاز و هیدروژن سبز از عمان به اروپا یکی از اهداف ما است.»

سیاست اتحادیه اروپا، خرید گاز با قیمت مقطوع است. علت این موضوع هم قطع رابطه اقتصادی اروپا با روسیه است.

در این دیدار، عوفی جنبه‌های افزایش همکاری و هماهنگی با کمیسیون اروپا و چارچوب‌های نظارتی برای تولید و حمل و نقل هیدروژن سبز را مورد بحث و بررسی قرار داد.

طرفین، توافقنامه‌ای را برای پروژه آزمایشی تولید هیدروژن سبز دقم به امضا رساندند.

بیشتر بخوانید:

در این راستا، فرصت‌های تقویت همکاری‌های موجود با بلژیک در زمینه های سرمایه گذاری در تولید هیدروژن سبز، حمل و نقل و ذخیره سازی مورد بحث قرار گرفت.

طرف بلژیکی طی مصاحبه‌ای گفت: «کشور بلژیک مشتاق است هر چه سریعتر به هیدروژن سبز دست پیدا کند. ما برای رسیدن به این هدف، حتماً باید از عمان کمک بگیریم.»

از نظر دولتمردان اروپایی، هیدروژن سبز می‌تواند جایگزین نفت و گاز روسیه شود و در تولید برق هم می‌توان از آن بهره برد.

پروژه «هایپورت دقم» یک طرح مشترک بین عمان و شرکت بلژیکی دمه است.

یک سری کارگاه‌های تخصصی بین کمیسیون اروپا، عمان و بلژیک در طول این بازدید برگزار شد که به چارچوب کلی گواهی‌های هیدروژن، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زنجیره تامین، برنامه‌های بلژیک برای انتقال به هیدروژن سبز و ابتکارات تحت نظارت کمیسیون اروپا برای تشویق سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌پردازد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *