آشنایی با عید هبطه در عمان

در چندین ولایت عمان، همزمان با نزدیک شدن به عید فطر، شاهد برپایی بازارهای خرید دام و سایر کالاهای وابسته هستیم که عمانی‌ها به این بازارها «هبطه» می‌گویند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، عید «حبطه» سنتی است که از گذشتگان به جا مانده است و طی نسل‌های متوالی حفظ شده است. معمولاً عید هبطه در اواخر ماه رمضان آغاز می‌شود و در طول عید هم در بعضی نقاط دایر است.

در بازارهای هبطه، مردم عمان دام محلی، لباس، غذا و شیرینی‌های مخصوص عید می‌خرند. از طرفی، هبطه فرصتی برای کودکان است تا شاهد سنت‌های اصیل عمانی باشند.

در هبطه، خریداران گاو، شتر و گوسفند گرد هم می‌آیند. در این نوع از بازارها، مردم برای رفع نیازهای اولیه مثل تهیه دام و خرید پوشاک حضور دارند.

عید هبطه یک بازار فصلی منحصربه‌فرد برای خرید کالاها و محصولات محلی مثل لباس، ادویه‌جات، میوه، سبزیجات و اسباب بازی است.

جالب اینجاست که سنتی تحت عنوان «مزایده» در بازارهای هبطه جریان دارد که طی آن، دام با بالاترین قیمت به فروش پیشنهادی به فروش می‌رسد. این سنت هنوز هم پابرجاست.

بازارهای هبطه دقیقاً چند روز قبل از عید دایر می‌شوند که هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان بسیار لذت‌بخش و به‌یادماندنی می‌شوند.

تمام اقلام مورد نیاز برای جشن عید فطر در بازارهای هبطه در دسترس است. به طور معمول، برای اکثر بازارهای هبطه یک زمان ثابت وجود دارد که از طلوع آفتاب تا ساعت 11 صبح و گاهی تا ساعت 1 بعد از ظهر ادامه دارد. از همان ابتدای صبح، مردم به شکل گسترده در این بازارها و زیر سایه درختان نخل و انبه قدم می‌زنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *