ماه رمضان؛ زمانی برای احیای سنت‌های عمانی

کشورعمان سنت‌های متنوعی مخصوص ماه رمضان دارد که بخشی از فرهنگ مردم آنجا است. اعمالی مانند نماز تراویح، تلاوت قرآن، اطعام نیازمندان، کمک به فقرا، صله ارحام، دید و بازدید در عمان برای ماه مبارک رمضان بسیار مرسوم هستند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، در ماه مبارک، جلسات «ذکر» در مساجد برگزار می شود. آیاتی از قرآن کریم و دعاها برای حمد و ثنای خداوند مکرر تلاوت و ذکر می شود. سپس نوبت به نماز مغرب و عشا می‌رسد.

أداب و رسوم مردم عمان در ماه رمضان بسیار متنوع است. برخی از این رسوم به غذاها مربوط می‌شوند. به عنوان مثال، عمانی‌ها یکدیگر را به مراسم افطار دعوت می‌کنند یا برای همدیگر افطاری می‌فرستند. افطاری‌های دسته جمعی در ماه مبارک رمضان در عمان بسیار شایع است. این‌ها نشانه‌های اخوت و مهربانی مردم عمان نسبت به یکدیگر است.

مردم عمان معمولاً با آب، خرما و فرآورده‌های لبنی افطار می‌کنند. از طرفی، غذاهای بومی عمان مثل بریانی، مجبوس، هریس، بلالیط، العرسیه، ثرید، انواع سبزیجات و سالونا و گوشت در ماه رمضان بسیار پرطرفدار هستند.

در بین نوشیدنی‌ها، در کنار آب، قهوه هم بسیار پرطرفدار است. هندوانه، خربزه و موز هم در بین میوه‌ها در عمان در ماه مبارک رمضان بسیار محبوب هستند.

بیشتر بخوانید:

استان ظفار منبع تأمین بسیاری از محصولات کشاورزی برای مردم عمان است. عرضه محصول برای ماه رمضان به قدری زیاد بوده که قیمت خربزه نسبت به ماه رمضان سال گذشته حدود 11 درصد کاهش داشته است.

یکی دیگر از آداب و رسوم مردم عمان در ماه رمضان مربوط به برگزاری جشن برای آن دسته از کودکانی است که جزخوانی قرآن را برای اولین بار به اتمام می‌رسانند. در طول برگزای این جشن، کودکان در خیابان‌ها پرسه می‌زنند و شادی خود را نسبت به خواندن قرآن ابراز می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *