خوش‌بینی آژانس مالی فیچ ریتینگز نسبت به آینده اقتصاد عمان

فیچ ریتینگز روز سه‌شنبه چشم‌انداز مثبتی برای آینده اقتصاد عمان متصور شد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، کاهش بدهی‌های دولت، قیمت بالای نقت و کاهش ریسک نقدینگی خارجی از جمله عواملی بودند که این شرکت خدمات مالی آمریکایی را متقاعد کردند اقتصاد عمان در حال پیشرفت است

نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی عمان در سال 2022 از 61 درصد در پایان سال 2021 به 40 درصد کاهش یافت و فیچ انتظار دارد این رقم تا پایان سال 2024 به 37 درصد برسد.

فیچ مازاد بودجه دولت را 2.3 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 در مقابل 4.9 درصد در سال 2022 پیش بینی کرده است که برای اولین بار از سال 2013، مازاد بودجه یک سال مالی از سال قبلی پیشی می‌گیرد.

در بخشی از گزارش فیچ آمده است: «تحکیم مالی در دستور کار دولت عمان قرار دارد. اصلاحات مالی در راستای حفظ وضعیت بودجه خواهند بود تا نسبت بدهی به تولید ناخالص حفظ شود یا ارتقا یابد.

این آژانس رتبه‌بندی مازاد بودجه 0.1 درصدی تولید ناخالص داخلی را در سال 2024 پیش‌بینی می‌کند، زیرا افزایش اندک تولید نفت احتمالاً برای مقابله با تأثیر کاهش قیمت نفت 75 دلار آمریکا در هر بشکه برنت بر درآمد بودجه عمان کافی نیست.

بیشتر بخوانید:

فیچ افزود: «درآمد مالیاتی غیرنفتی باید از 5.2 درصد در سال 2022 به 5.6 درصد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی افزایش یابد. در این محاسبه، افزایش مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته نشده است.»

با این وجود، فیچ انتظار دارد محدودیت‌های مستمر در هزینه‌های جاری و اجرای جزئی طرح‌‌های مختلف مالی وجود داشته باشد تا قیمت نفت عمان به 67 دلار در هر بشکه در سال 2025 کاهش یابد که نسبت به 77 دلار در هر بشکه در سال 2022 بهبود چشمگیری داشته است.

فیچ پیش‌بینی می‌کند که بدهی عمومی دولت در سال 2023 به 37 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد و در سال 2024 به طور کلی به وضعیت پایداری برسد.

از نظر این آژانس آمریکایی، از ماه می 2023 به بعد، تولید نفت عمان تا 40 هزار بشکه در روز کاهش پیدا خواهند کرد و صادرات گاز طبیعی مایع با ظرفیت کامل ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *