قانون جدید برای تنظیم فعالیت تعاونی‌های مصرف کنندگان

قیس محمد آل یوسف، وزیر بازرگانی، صنعت و تشویق سرمایه‌گذاری، تصمیم این وزارتخانه (شماره 265/2023) را برای تنظیم فعالیت‌های تعاونی‌های مصرف صادر کرده است.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، هدف از این تصمیم دستیابی به مجموعه‌ای از اهداف همراه با قانونی کردن مشارکت در این فعالیت، ترویج محصولات عمانی، ایجاد زنجیره‌های تامین جدید، حمایت از صنایع ملی، توسعه استان‌ها و ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری جدید در این بخش است.

این مقررات، ابتکار حمایت از محصول ملی را تحقق می‌بخشد که برای افزایش سهم بخش تولید در اقتصاد ملی طراحی شده‌اند.

وزارت بازرگانی، صنعت و تشویق سرمایه‌گذاری خاطرنشان کرد: فعالیت تعاونی‌های مصرف در چارچوب قانونی ایجاد شده برای تهیه و فروش کالاهای مصرفی از طریق مشارکت گروهی از افراد در ازای سودی است که سهامداران دریافت می‌کنند. این امر منجر به بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی آنها و تحقق آرزوهای مشترک همه می‌شود.

مشروط بر اینکه عنوان تعاونی مصرف به نام تجاری شرکت الصاق شود، مجوز فعالیت تعاونی‌های مصرف را می‌توان از وزارت بازرگانی، صنعت و تشویق سرمایه گذاری دریافت کرد.

این پروانه سه سال اعتبار دارد و پس از ارسال درخواست به وزارتخانه از طریق فرم مقرر، برای مدت مشابهی قابل تمدید است. درخواست باید ظرف 60 روز پس از انقضای مجوز ارسال شود.

در این تصمیم آمده است که تعاونی مصرف باید پس از هماهنگی با استانداری مربوطه و تایید این وزارتخانه شعبه‌هایی در داخل عمان ایجاد کند.

بر اساس این مصوبه، وزارت بازرگانی، صنعت و تشویق سرمایه‌گذاری مسئولیت حمایت از تعاونی‌های مصرف و هماهنگی با وزارت مسکن و شهرسازی را برای تخصیص اراضی دولتی با حق انتفاع برای این تعاونی‌ها در استانداری‌های مختلف برعهده دارد.

در صورت تخطی از این قانون، جریمه  هزار ریالی در انتظار متخلفان خواهد بود.

این تصمیم در 5 آوریل صادر شده است و 90 روز پس از انتشار در روزنامه رسمی لازم الاجرا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *