بورس و اوراق بهادار مسقط؛ دومین بازار برتر در بین کشورهای عربی

بورس و اوراق بهادار مسقط دومین بازار با بهترین عملکرد در شورای همکاری خلیج فارس برای دومین ماه متوالی در مارس 2023 بود. شاخص MSX30 رشد ماهانه 2.3 درصدی را در ماه مارس ثبت کرد تا ماه میلادی را با شاخص 4 هزار  و836 واحدی به پایان برساند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، اکثر بازارهای حوزه خلیج فارس به روند نزولی خود ادامه دادند. عربستان سعودی با افزایش 4.8 درصدی پس از بهبود شدید در نیمه دوم ماه، بهترین عملکرد را در بازار شورای همکاری خلیج فارس در طول ماه داشته است.

در بورس و اوراق بهادار مسقط، از نظر عملکرد بخش، دو شاخص از سه شاخص بخش در ماه مارس افزایش ماهانه را ثبت کردند.

شاخص بخش صنعت با 2.2 درصد بیشترین رشد ماهانه را به ثبت رساند. این رشد عمدتاً ناشی از تعداد کمی از شرکت‌های با عملکرد برتر بود که افزایش 31.9 درصدی در ماه مارس را به ثبت رساندند.

شاخص بخش مالی شاهد افزایش ماهانه 1.8 درصدی بود؛ در حالی که شاخص بخش خدمات افت ماهانه نهایی 0.4 درصدی را در ماه مارس ثبت کرد.

فعالیت معاملاتی در بورس اوراق بهادار مسقط در ماه مارس افزایش یافت و ارزش معاملاتی ماهانه 116 درصد افزایش یافت و در مقایسه با 42.5 میلیون دلار در ماه فوریه به 91.9 میلیون دلار رسید.

به همین ترتیب، حجم کل سهام معامله شده در بورس عمان در ماه مارس با 95.7 درصد افزایش به 317.8 میلیون در مقایسه با 162.4 میلیون در ماه فوریه رسید.

بانک مسقط با معاملات 38.7 میلیون دلاری در صدر جدول ارزش معاملات ماهانه ماه مارس قرار گرفت.

از نظر عملکرد شرکت، سهام هلدینگ توسعه و سرمایه گذاری باطنه با افزایش قیمت 76.2 درصدی در صدر فهرست سود قرار گرفت و پس از آن هلدینگ اس ام ان پاور و شرکت بیمه عمان قطر به ترتیب با 31.9 درصد و 25.7 درصد افزایش ماهانه سهام در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

شرکت خوراک دام ظفار با 14.3 درصد کاهش قیمت سهم در صدر فهرست کاهشی‌های بورس مسقط قرار گرفت.

فادی ریاض، تحلیلگر ارشد بازار شورای همکاری خلیج فارس طی مصاحبه‌ای گفت: «پس از ترس ایجادشده در اروپا و آمریکا مبنی بر بحران بانکی، انتظار می‌رود که بازارهای سهام شورای همکاری خلیج فارس در معرض نوسانات زیادی قرار بگیرند. هر چند، انتظار می‌رود قوانین بومی هر کشور، این تأثیر منفی را تعدیل کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *