اختصاص زمین به مهاجران غیرعمانی در پروژه‌های شهرسازی

پروژه شهرسازی در عمان که مجری آن وزارت مسکن و شهرسازی است، گامی مهم و فراگیر با مشارکت مهاجران خارج از کشور در جهت تمرکززدایی خواهد بود.

به گزارش عمان چنس وبه نقل از عمان آبزرور، یکی از اهداف اصلی دولت عمان، کم کردن تراکم جمعیت در پایتخت این کشور است.

به گفته مهندس ابراهیم بن حمود الوائلی، مدیر دفتر استراتژی شهری در وزارت مسکن و شهرسازی، شهرهای جدید در حوالی صلاله، بوشر، صحار، حیما، عبری و صور توسعه خواهند یافت که قالبی یکپارچه، هوشمند، کارآمد، سالم با محله‌های شهری پایدار بیش از 20 میلیون مترمربع دارند. بیش از 40 هزار واحد مسکونی برای 150 هزار نفر در مناطق شهری جدید در آینده تدارک دیده شده است.

واحدهای مذکور در دسترس بومیان عمانی و شهروندان مهاجر دیگر کشورها خواهد بود.

وزارت مسکن و شهرسازی همچنین در حال کار بر روی تهیه طرحی برای یک پروژه شهرک با کاربری مختلط در جبل اخضر است که در سال جاری تکمیل خواهد شد.

حجم سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات در عمان 2.7 میلیارد ریال برای سال 2022 بود که باعث ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعدد در این کشور شد.

پیش‌بینی می‌شود جمعیت عمان تا سال 2040 به 8 میلیون نفر برسد. به همین خاطر، نیاز مبرم به پروژه‌های شهرسازی در این کشور حس می‌شود.

هفته گذشته، وزارت مسکن و شهرسازی هفت موافقتنامه را برای توسعه طرح‌های جامع برای شهرهای آینده که در هفت منطقه تدارک دیده شده‌اند، در راستای دستیابی به توسعه متوازن شهری امضا کرد.

شایان ذکر است که مهاجران می‌توانند واحدهایی را در ساختمان‌های تجاری و مسکونی چند طبقه تحت عنوان سیستم حق انتفاع خریداری کنند. این قانون به عنوان بخشی از اقدامات برای تحریک سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات برای دستیابی به نرخ‌های رشد خاص تصویب شده است.

از شروع سال میلادی جاری تاکنون، 51 قطعه زمین تحت عنوان سیستم حق انتفاع در مناطق مختلف خریداری شده است؛ در این بین، 24 قطعه زمین برای کاربری تجاری، 23 قطعه زمین برای کاربری صنعتی، یک نقطه برای شرکت تعاونی، دو قطعه زمین برای کلینیک‌های خصوصی و زمین دیگری جهت استفاده‌های تجاری واگذار شد.

مجموع قراردادهای وزارت مسکن و شهرسازی در راستای توسعه املاک و مستغلات حدود 10.5 میلیون ریال تخمین زده می‌شود.

به گفته سلیم بن محمد المحروقی، وزیر میراث و گردشگری، هر دو وزارتخانه به طور مشترک در حال تدوین و اجرای مقررات برای توسعه املاک و مستغلات از جمله مجتمع‌های گردشگری یکپارچه موسوم به آی تی سی در استان‌های مختلف هستند.

دولت عمان قصد دارد با احداث جامع مقاصد اقامتی و پذیرایی، نیازهای تفریحی و تجاری جامعه را بتواند برآورده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *