به بهانه از سرگیری روابط ایران و عربستان؛ عمان و عمل به توصیه خواجه شیراز

شاید برای خیلی ها جای سئوال باشد که چرا کشورهای حوزه خاورمیانه نمی خواهند یا نمی توانند مانند اتحادیه اروپا مواضع مشترکی داشته باشند و رشد اقتصادی و رفاه و صلح را جایگزین سیاست هایِ چرکِ بسیاری از قدرت مدارانش کنند؟

به گزارش عمان چنس و بر اساس پژوهش های صورت گرفته،عدم توازن ساختاری و فرایندی، نبود نقاط تعادلی و محدود بودن کانال  های ارتباطی میان بازیگران در نظام امنیتی منطقه خاورمیانه سبب شده است که ترتیبات امنیتی در این منطقه در یک چرخه گذار از جنگ سرد به جنگ گرم سوق داده شود.

همین موضوع سبب شده که برخی از کشورها با درک بحران برای بقای خود به دیپلماسی میانجیگرانه روی آورند. یکی از کشورهایی که بنا به موقعیت ژئوپلیتیکی و فرهنگی،خود دیپلماسی میانجیگرایانه را به نمایش گذاشته کشور عمان است.

نقش عمان در نظام امنیتی خاورمیانه این سؤال را مطرح کرده است که دیپلماسی عمان چگونه نظام امنیتی منطقه خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داده است؟

واقعیت این است که عمان توانسته ضمن برقراری روابط متوازن،خود را به عنوان

یک نقطه ثبات وکانال ارتباطی جهت جلوگیری از تزاید بحران نشان دهد.

امروز اگر گفته می شود بن بست 7 ساله روابط ایران و عربستان قرار است پایان یابد،بدون تردید نقش سازنده عمان در منطقه را نمی توان نادیده گرفت.عمان به درستی یک مدلِ توسعه گرا در منطقه خاورمیانه است و تمام هدفش آرامشِ این منطقه بلاخیز برای توسعه خاورمیانه است.

عمان در یکی چند دهه گذشته و به ویژه در سالیان اخیر یک واسطه صلح طلب و توسعه گرای منطقه بوده و هر گوشه ای از خاورمیانه مشکلی پیش آمده،عمان در صف اولِ رفعِ مشکل بوده و در مجموع عمان ذاتا یک دولت صلح طلب است و اتفاقا به همین دلیل است که وزارت خارجه این کشور از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک استقبال و ابراز امیدواری می کند و می گوید: اتخاذ این گام به تقویت پایه‌های ثبات و امنیت در منطقه کمک کند.

وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای که به همین منظور صادر کرده،آورده است:

وزارت خارجه سلطنت عمان ضمن اعلام استقبال از بیانیه مشترک سه جانبه صادره از سوی پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین درخصوص از سرگیری روابط دیپلماتیک عربستان و ایران و بازگشایی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دو کشور ظرف مدت حداکثر دو ماه و فعال‌سازی مجدد توافقنامه همکاری امنیتی فیمابین و موافقتنامه عمومی همکاری دو کشور در زمینه‌های اقتصاد، بازرگانی و سرمایه گذاری، علمی، فناوری، فرهنگی، ورزشی وجوانان، ابراز امیدواری می‌کند که اتخاذ این گام به تقویت پایه‌های ثبات و امنیت در منطقه و گسترش همکاری مثبت و سازنده که در برگیرنده منافع همه ملت‌های منطقه و جهان باشد، کمک کند.

جدا از این بیانیه،«السید بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان نیز در پی این توافق در توئیتر نوشت: «از نتایج گفت‌وگوهایی که به میزبانی چین بین برادران عربستانی و ایرانی برگزار شد و توافق حاصله دو کشور مبنی بر ازسرگیری روابط دیپلماتیک و فعال‌سازی همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی استقبال می‌کنیم. مطمئنیم که این گام موجب استحکام پایه‌های ثبات و امنیت در منطقه و تقویت روابط بین دولت‌ها و ملت‌ها خواهد بود.»

به گزارش عمان چنس اگر بی‌طرفی سوئیس یکی از اصول اصلی سیاست خارجی این کشور است و در در درگیری‌های مسلحانه بین سایر کشورها مداخله نمی‌کند تا امنیت خارجی  را تامین و صلح را تقویت کند، سالهاست سلطان نشین عمان نیز،دیپلماسی اش مبتنی بر صلح است و به عنوان کشوری بی طرف  نقش میانجی گری را در خاورمیانه ایفا می کند تا به او لقب «سوئیس خاورمیانه» را بدهند.

عمان توانسته است، به رغم قرار داشتن در یک منطقه جغرافیایی حساس و پرتنش ، دهه ها دور از جدال و دردسر باقی بماند و حتی بارها نقش میانجی را برای همسایگان خود بازی کند.

سیاست “دوستی با همه و دشمنی با هیچ کس” این سلطان نشین تعبیر دیگری از شاه بیت غزل سرای شهیر شیرازی است که می گفت:

با دوستان مرّوت، با دشمنان مدارا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *