گشت‌وگذاری در روستای برکه الموز

اگر دوست دارید با سفر به منطقه‌ای جدید، به دل تاریخ بازگردید و در عین حال، در کمال آرامش به ریلکس کردن بپردازید، روستای بااصالت برکه الموز در عمان به شما پیشنهاد می‌شود.

به گزارش عمان چنس، مردمان این دیار کهن بسیار مهمان‌نواز هستند. از طرفی، معماری خاص این منطقه ریشه در دوران باستان دارد و طبیعت بکرش هم شهرتِ بسیار.

موقعیت مکانی برکه الموز

این روستا در استان الداخلیه و در دو کیلومتری دامنه جبل اخضر واقع شده است. برای رسیدن به این روستا باید از بزرگراه نزوا عبور کنید. اگر قصد بازدید از جبل اخضر را دارید، ناگزیر باید از روستای برکه الموز عبور کنید. برکه الموز تا مسقط حدود 129 کیلومتر فاصله دارد.

جاذبه‌ها

برکه الموز نمونه بارزی از سبک زندگی ساده مردم عمان است. خانه‌ها و قلعه‌های خشت و گلی متعددی در این روستا هنوز پابرجا هستند. در حین رانندگی در روستا هم می‌توانید از تماشای مزارع موز و خرما لذت ببرید.

خرابه‌های 2 قلعه بزرگ در برکه الموز به گردشگران این حس را منتقل می‌کنند که انگار در حال قدم زدن در تاریخ دور عمان هستند.

اگر از پله‌های خانه‌ها بالا بروید و روی پشت بام بایستید، هم از منظره طبیعت اطرافتان و هم از هوای مطلوب و دلچسب منطقه لذت خواهید برد.

سیستم آبیاری این روستا هم سنت نیاکان عمانی‌ها را حفظ کزده است؛ سیستم آبیاری افلاج که  در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، توسط کشاورزان برکه الموزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. افلاج در حقیقت کانالی آبی است که در زمین حفر شده و به وسیله آن آب جاری می‌شود. استان‌های الداخلیه، الشرقیه و الباطنه به افلاج مجهز هستند. به گواهی تاریخ، سیستم آبیاری افلاج از سال 500 پس از میلاد تا کنون توسط عمانی‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. در برخی از کانال‌های افلاج این روستا حتی ماهیان زیبایی هم مشاهده می‌شوند.

اگر مشتاق هستید تا بدانید چگونه عمانی‌های باستان در آب و هوای گرم و خشک و در فضای بیابانی منطقه زندگی می‌کرده‌اند، حتماً باید سری به روستای برکه الموز بزنید. مردم این دیار بسیار مهمان‌نواز هستند و اگر هم سوالی داشته باشید، معمولاً با روی گشاده از شما استقبال می‌کنند.

چند توصیه کاربردی

بهترین زمان برای سفر به این روستا بین ساعت 8 تا 11 صبح است، چون تابش نور خورشید خیلی شدید نیست. با این حال، اگر دیرتر هم به برکه الموز رفتید، می‌توانید زیر سایه آرامش‌بخش درختان باشید. برخی از نقاط روستا هم شیب زیادی دارد که باید آمادگی پیاده‌روی در این موقعیت را داشته باشید. حتماً آب نوشیدنی به همراه داشته باشید و از کلاه نقاب‌دار و کفش‌های پیاده‌روی راحت استفاده کنید. هیچ پارکینگ خاصی در این روستا نیست، اما می‌توانید خودروی خودتان را در جاهایی که سدکننده مسیر نیست، پارک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *