فناوری جدید ابداعی توسط دانشجویان عمانی در تولید سلول‌های خورشیدی

تیمی از دانشجویان دانشگاه سلطان قابوس تکنیکی را با استفاده از گرافن و مواد پلیمری، به عنوان جایگزینی برای سیلیکون، برای ساخت سلول‌های خورشیدی و فتوولتائیک اختراع کردند. این روش بازده سیستم‌های خورشیدی را تا 60 درصد بهبود می‌بخشد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از تایمز آو عمان، این نوآوری توسط دانشجویان عایشه الوهیبی، مزن العبری، الحسنه العدوانی و نصیبه الخاروسی از دانشکده مهندسی دانشگاه سلطان قابوس به ثبت رسیده است.

هدف این پروژه افزایش تولید سلول‌های خورشیدی ساخته شده از پلی اتیلن تولید بومی و ادغام شده با گرافن است که در آزمایشگاه‌های دانشگاه سلطان قابوس تولید می‌شود. با این کار، فرصت‌های شغلی متعددی ایجاد خواهند شد که در راستای چشم انداز عمان 2040 است.

دکتر فاروق بن خلفان الجهوری، مدیر مرکز تحقیقات نفت و گاز دانشگاه سلطان قابوس و ناظر پروژه اعلام کرد: ایده اصلی دانشجویان، استفاده از گرافن با مواد پلیمری در تولید سلول‌های خورشیدی است. پس از آن، وقتی واکنش شیمیایی با ماده‌ای مثل پلی اتیلن می‌تواند در تولید محصولی جدید به کار رود.

کشور عمان تولیدکننده عمده پلیمرهای ترموپلاستیک خام در بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. پلی پروپیلن (PP) و پلی اتیلن (PE) دو پلیمر اصلی هستند که در عمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از این دو پلمیر به صورت خام به سایر کشورهای دنیا صادر می‌شوند. بدین ترتیب، تولید کربن در کشور عمان از طریق صادرات پلیمرهای خام کاهش قابل توجهی می‌یابد.

شایان ذکر است که این طرح در ششمین دوره تبدیل پروژه‌های دانشجویی به ایده‌های صنعت محور حائز رتبه برتر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *