معدوم‌سازی 35 هزار و 154 پرنده مهاجم در ظفار

سازمان محیط زیست عمان در راستای اقدامات برای از بین بردن پرندگان مهاجر، 35 هزار و 154 پرنده مهاجم در ظفار را معدوم کرد.

به گزارش عمان چنس در بیانیه‌ سازمان محیط زیست آمده است: «سازمان، کمپینی ملی برای مبارزه با پرندگان مهاجم تشکیل داد. بین 13 دسامبر 2022 تا 2 فوریه 2023، بیش از 35 هزار و 154 پرنده مهاجر معدوم شدند. در این اقدام، 25 هزار و 786 پرنده مینا و 368 کلاغ هندی در این کمپین از بین رفتند. به علاوه، 57 گونه دیگر از پرندگان مهاجم وحشی کشف و معدوم شدند.»
سازمان خبری عمان گزارش داده است:این کمپین ملی در استان ظفار راه‌اندازی شد و تا چند ماه دیگر هم ادامه خواهد داشت. این کمپین در استان‌های مسقط و باطنه شمالی هم عملیاتی خواهد شد.

پرندگان مهاجم تأثیر منفی بر اکوسیستم دارند، چون با بر هم زدن زنجیره غذای طبیعی باعث اختلال در چرخه بیولوژیک می‌شوند. از سوی دیگر، آنفولانزای پرندگان می‌تواند ره‌آورد دیگری از پرندگان مهاجم باشد. از بین رفتن محصولات کشاورزی و باغات هم جزء معایب دیگر پرندگان مهاجم است.

در آوریل 2022، سازمان محیط زیست تصمیم گرفت تیمی از افراد مجرب برای شناسایی پرندگان مهاجم تشکیل دهد.

پرندگان مینا که از کشورهای هند، چین، سریلانکا، پاکستان، نپال و اندونزی به عمان مهاجرت می‌کنند، از خانواده‌ سارها هستند. این دسته از پرندگان که 22 تا 25 سانتی متر طول با بال‌های 36.5 سانتی‌متری دارند، بر زنجیره غذایی مناطق تأثیر منفی می‌گذارند.

پرندگان مینا به لانه دیگر پرنده‌ها حمله‌ور می‌شوند و جوجه‌های آن‌ها را از بین می‌برند. در سال 2000، اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت این گونه از پرندگان را در میان 100 گونه مهاجم‌ترین پرندگان دنیا معرفی کرد.

تا این لحظه، کمپین معدوم‌سازی پرندگان مهاجم در عمان موفقیت آمیز بوده است و تعادل اکوسیستم حفظ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *