افتتاح موزه عمان در جزیره لاموی کنیا

پس از انجام کارهای مرمت و بهسازی محل موزه با هماهنگی سفارت عمان در کنیا و با همکاری وزارت گردشگری، حیات وحش و میراث کنیا، موزه دائمی عمان افتتاح شد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از تایمز آو عمان، به همت سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان، مجموعه‌ای از اسناد، آرشیو و اشیای تاریخی در شرق آفریقا به نمایش گذاشته می‌شود.در مراسم افتتاحیه این موزه، وزیر گردشگری، حیات وحش و میراث جمهوری کنیا به همراه سفرای برخی از کشورهای عربی و سایر مقامات بلندپایه عمانی و کنیایی حضور داشتند.

سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان با هماهنگی سفارت عمان در نایروبی و با همکاری وزارت گردشگری، حیات وحش و میراث جمهوری کنیا، تالارهای زیر را برای موزه دائمی در لامو تدارک دیده است:

تالار عمان گذر زمان، تالار میراث دریایی عمان، تالار انسان و جامعه، و تالار سلاطین سلسله آل بوسعید در شرق آفریقا، تالار سلطان قابوس بن سعید، تالار رنسانس مدرن عمان و تالار عمانی‌های ساکن شرق آفریقا.

در تالار رنسانس مدرن عمان، دستاوردهای معاصر این کشور در حوزه آموزشی، بهداشتی و گردشگری و تصاویری از سلطان هیثم به نمایش گذاشته شده‌اند.

دوران ماقبل تاریخ، مهاجرت عمانی‌های باستان به شرق آفریقا، اشیای عتیقه، انواع توافق‌نامه‌ها و عمان در دوران بنی نبهان در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

اسناد تاریخی موزه دائمی عمان در لامو به سه زبان در دسترس است: عربی، انگلیسی و سواحیلی. همچنین، نمایشگرهایی در سرتاسر موزه تعبیه شده‌اند که فیلم‌های تاریخی محتلفی را به زبان‌های عربی و انگلیسی پخش می‌کنند.

وزیر امور خارجه عمان با اشاره به عمق روابط تاریخی و پیوند تمدنی و فرهنگی مشترک سلطنت عمان و جمهوری کنیا از قدیم الایام تصریح کرد: «جزیره لامو منطقه‌ای مطلوب برای کشاورزی است و ساکنین عمان از قرن شانزدهم به این منطقه مهاجرت کرده بودند.»

این موزه در راستای برجسته کردن تاریخ عمان، نقش کشتیرانی در آن، معرفی سبک تجارت عمان باستان و نمایش جاذبه‌های فرهنگی مشترک بین دو کشور افتتاح شده است.

این موزه دائمی نشان‌دهنده یک نقطه عطف در نمایش تاریخ عمان باستان و معرفی نقش‌های فرهنگی است. در هر صورت، نمی‌توان حضور عمانی‌ها در منطقه لاموی جمهوری کنیا را از زمان باستان تاکنون نادیده گرفت.

دکتر حمد بن محمد الضوانی، رئیس سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان، در این باره گفت: «بین عمان و کنیا نوعی پیوند فرهنگی و تاریخی ناگسستنی برقرار است. افتتاح این موزه نشان‌دهنده عشق، محبت و رفتار متمدنانه اهالی لامو است.»

الضوانی از تلاش‌های بی‌وقفه سفارت عمان در کنیا برای تحکیم روابط میان دو کشور قدردانی کرد. عمان از هزاره سوم قبل از میلاد، از طریق تجارت و ارتباط بین دریاها و اقیانوس‌ها، با قبایل آفریقایی ارتباط داشته است. از سوی دیگر، مهاجران آفریقایی زیادی در عمان می‌زیسته‌اند.

سعید بن محمد العامری، کاردار سفارت عمان در کنیا هم طی سخنرانی در مراسم افتتاحیه موزه بر اهمیت بازگشایی آن تأکید کرد. از نظر العامری، چنین اقداماتی باعث مستحکم‌تر شدن پیوند میان دو کشور می‌شوند. وی در جای دیگری از مصاحبه‌اش به همکاری مشترک عمان و کنیا در زمینه فرهنگی از جمله بازسازی برخی مناطق قلعه مومباسا در جمهوری کنیا اشاره کرد.

العامری افزود: «اقدامات برای افتتاح پروژه تالار عمان در موزه ملی نایروبی در حال انجام است تا بر عمق روابط مشترک بین دو کشور افزوده و تاریخ مشترک آن‌ها در معرض عموم نمایش داده شود.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *