وقوع پدیده خارق‌العاده زیست تابی در آب‌های عمان

وقوع پدیده‌ شیمیایی زیست تابی در آب‌های عمان باعث شگفتی همگان شده است.

به گزارش عمان چنس، زیست تابی پدیده‌ای نادر است که باعث می‌شود آب دریا و اقیانوس همانند ستاره‌های آسمان بدرخشند که ناشی از یک فرآیند شیمیایی طبیعی در موجودات زنده است که باعث تابش نور از بدنشان می‌شود.

این پدیده بعد از مدت‌ها برای اولین بار در روز جمعه در ساحل صلاله مشاهده شد.بازدیدکنندگان از نور ویژه‌ی امواج ساحل شگفت زده شده بودند.

یکی از افرادی که پدیده زیست تابی در سواحل عمان را از نزدیک تجربه کرده بود، در مصاحبه با عمان آبزرور گفت: «سال‌ها است که به سواحل عمان می‌روم و برای اولین بار بود که چنین چیزی را از نزدیک می‌دیدم. به نظر من، اگر این پدیده هر سال رخ می‌دهد، باید در تقویم گردشگری کشور عمان اضافه شود، چون واقعاً جذاب و منحصربه‌فرد است.»

به علت واکنش شیمیایی در بدن چرخان‌تاژک‌داران یا همان داینوفلاژله‌ها، پدیده «درخشش دریا» رخ می‌دهد.

یکی از کارشناسان محیط زیست عمانی در این باره گفت: « پلانکتون های دریایی (داینوفلاژله‌ها) اخیراً به وفور در سواحل صلاله مشاهده شده‌اند. پدیده زیست تابی به وفور در دریاها رخ می‌دهد، اما زمانی برجسته می‌شود که  این موجودات دریایی در آب‌های آن منطقه حضور داشته باشند.»

پدیده طبیعی زیست تابی در زمان شب بسیار نمایان‌تر است. طبق تعاریف علمی، موجودات دریایی مانند برخی از ماهی‌ها، سخت پوستان ریز و جلبک‌ها برای گیج کردن شکارچیان، جذب طعمه یا حتی فریب دادن جفت، از خود نوری ساطع می‌کنند و لحظات به عقب و جلو رانده شدن امواج رنگی، منظره‌ای زیبا و منحصربه‌فردی را به وجود می آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *