مراقب گونه‌های عروس دریایی در ساحل صلاله باشید

شاید در ظاهر، فریبنده و جذاب باشد و کمتری گردشگری است که مجذوب زیبایی‌اش نشود و به سمت آن نرود. این موجود به قدری دل‌فریب است که هر انسانی تهییج می‌شود تا آن را لمس کند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، اخیراً، گونه‌ای از عروس دریایی به نام ناوچه پرتغالی در اثر وزش بادهای شمالی به ساحل صلاله رانده شده‌اند.صلاله و مناطق مجاور آن در معرض بادهای شمالی قرار دارند که معمولاً با اندکی بارش، آمدن ناوچه‌های پرتغالی و موجی از سرما هم همراه هستند. لمس کردن ناوچه پرتغالی می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامتی باشد.

به گفته شاهدهای عینی، ناوچه‌های پرتغالی اکنون در سواحل صلاله زیست می‌کنند. مسافران از لمس کردن این عروس دریایی پرهیز کنند، چون نیش دردناکی دارد.

یکی از کارشناسان محیط زیست در گفت و گو با عمان آبزرور گفت: «نیش ناوچه پرتغالی برای انسان کشنده نیست، اما درد مداومی دارد که حداقل 20 دقیقه طول می‌کشد. در موارد بسیار شدیدتر، نیش ناوچه پرتغالی می‌تواند باعث درد قفسه سینه و مشکل تنفسی برای قربانیان شود.»

وی در ادامه افزود: «توصیه می‌شود حتی اگر ناوچه دریایی از بین رفته است، آن را لمس نکنید، چون نیش‌های مضر آن پس از مرگ این جاندار نیز بر روی آن باقی می‌مانند.»

در صورتی که ناوچه پرتغالی به کسی نیش بزند، بعد از گذشت زمانی، جای جوش قرمزی روی محل ایجاد می‌شود. درد، سوزش، تورم و قرمزی موضعی از دیگر علائم هستند. جای جوش‌ها حتی تا 6 هفته هم ممکن است باقی بماند.

گونه‌ی دیگری از جانداران دریایی به نام بادبانک هم در حوالی اقیانوس هند و دریای عمان ممکن است رؤیت شوند که نیش‌های خفیفی دارند.»

به گفته کارشناسان، نیش اکثر عروس‌های دریایی فاقد سم است و معمولاً باعث ایجاد تورم، قرمزی، درد و خارش می‌شوند. در صورت رؤیت این دسته از جانداران دریایی، هیچ گاه وارد آب ساحل نشوید.

اگر بدن‌تان دچار قرمزی ناشی از نیش عروس‌های دریایی شد، حتماً به پزشک معالج مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *