تلاش‌های عمان برای به صفر رساندن موارد ابتلا به مالاریا

در راستای تلاش‌های وزارت بهداشت عمان برای ثابت کردن میزان صفر ابتلا به مالاریا، 24 نماینده از این وزارت در آزمایشگاه ملی مالاریا واقع در الوطایه حضور بهم رساندند تا گواهینامه ارزیابی صلاحیت بررسی میکروسکوپیک مالاریا را کسب کنند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، با همکاری دفتر سازمان جهانی بهداشت در عمان و اداره کل کنترل و نظارت بر بیماری‌های وزارت بهداشت این کشور، جلسه‌ی دیگری به میزبانی دکتر سعید بن حریب اللمکی، معاون وزیر بهداشت و با حضور ژان جبور، نماینده سازمان جهانی بهداشت در عمان و هتل هالیدی مسقط برگزار شد.

شایان ذکر است شرکت‌کنندگانی که قصد دریافت گواهینامه را داشتند، در دو گروه 12 نفری تقسیم شدند. پس از پایان دوره، هر گروه به مدت یک هفته توسط ارزیابان معتبر خارجی مورد ارزیابی قرار گرفتند. به افرادی که این ارزیابی را گذرانده بودند، گواهینامه اعطا شد.

دکتر حنان الکندی، مدیر آزمایشگاه‌های مرکزی وزارت بهداشت، در مصاحبه‌ای اعلام کرد : در کشور عمان، از سال 2011 تا کنون، هیچ یک از بومیان به مالاریا مبتلا نشده‌اند، مگر تعداد انگشت شماری.

وی در ادامه مصاحبه‌اش افزود: «در صورت عدم وجود موارد بومی مشاهده شده در عمان بین سال‌های 2011 و مارس 2019، این کشور واجد شرایط درخواست گواهی حذف مالاریا است.

به گفته حنان الکندی وزارت بهداشت در حال تطبیق چشم‌اندازی برای پیشگیری پایدار از ابتلا به مالاریا در عمان است و شناسایی انگل‌های مالاریا با میکروسکوپ نوری یکی از روش‌های مرجع مهم برای تشخیص مالاریا است.

وی اضافه کرد: ما به شایستگی کارکنان آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت برای تشخیص دقیق مالاریا اطمینان داریم. اثربخشی تشخیص میکروسکوپیک مالاریا بسیار بالا و دقیق است. ما اکنون دوره‌های گواهینامه ارزیابی صلاحیت بررسی میکروسکوپیک مالاریا را برگزار می‌کنیم که شناخته شده‌ترین دوره بین المللی برای آموزش پی بردن به مالاریا است. ما حتی قصد داریم تعدادی از شرکت کنندگان را به دوره‌های پیشرفته‌تر هم بفرستیم.»

نمایده سازمان جهانی بهداشت در عمان خاطر نشان کرد: «هدف ما، جامعه‌ای عاری از ابتلا به مالاریا است. کشورها با جلوگیری از ابتلا به مالاریا می‌توانند از مرز و خاک خود دفاع کنند.»

وی همچنین تأکید ویژه‌ای بر روش‌های نوین تشخیص مالاریا در تمام کشورها داشت.

یادآور می شود: مالاریا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی در جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *