بانک جهانی گزارش داد: بهبود وضعیت تولید ناخالص عمان

بر پایه پیش‌بینی بانک جهانی برای رشد تولید ناخالص عمان، این کشور دومین نرخ رشد را در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به خود اختصاص خواهد داد.

بانک جهانی انتظار دارد که تولید ناخالص کشور عمان به اندازه 3.9 درصد در سال جاری رشد کند که دومین نرخ رشد در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پس از امارات متحده عربی خواهد بود.

این بانک در گزارش جدید منتشر شده‌اش تأیید کرد که تولید ناخالص داخلی (GDP) در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال جاری با نرخ 3.5 درصد رشد خواهد کرد و در سال 2024 به 2.7 درصد کاهش خواهد یافت.

با استناد به این آمارها، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همچنان می‌توانند نرخ تورم را در طول سال 2023 کمتر از میانگین جهانی نگه دارند.

بانک جهانی همچنین اعلام کرد که رشد جهانی تولید ناخالص در مواجهه با تورم بالا، نرخ بهره بالا، سرمایه گذاری کم و آشفتگی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین به شدت کاهش خواهد یافت.

بر اساس گزارش بانک جهانی با عنوان «چشم انداز اقتصادی جهانی»، با توجه به شرایط شکننده اقتصادی، هرگونه تحول منفی جدید، مانند تورم بالاتر از حد انتظار، افزایش ناگهانی نرخ بهره برای مهار آن، شیوع، مجدد کووید-19، یا تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، می‌تواند اقتصاد جهانی را به سمت رکود سوق دهد. در طول 80 سال گذشته، این اولین بار است که دو رکود جهانی در طی یک دهه رخ می‌دهد.

این بانک اعلام کرد که پیش بینی می‌شود اقتصاد جهانی در سال 2023 حدود 1.7 درصد و در سال 2024 به اندازه 2.7 درصد رشد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *