رشد 5.5 درصدی تولید ناخالص داخلی در عمان

اقتصاد عمان

بر اساس برآوردهای منتشر شده توسط وزارت دارایی دولت عمان، انتظار می‌رود اقتصاد این کشور در سال 2023 در مقایسه با رشد 5 درصدی تخمینی در سال 2022، 5.5 درصد رشد کند که این موضوع عمدتاً به دلیل افزایش تولید نفت و گاز خواهد بود.

به گزارش عمان چنس، این وزارتخانه در گزارش وضعیت بودجه سال 2023 خود اعلام کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های تهیه‌شده توسط یک تیم مشترک برای نظارت بر تحولات اقتصادی و چشم‌انداز عمان، پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی واقعی تا پایان سال 2022 به میزان 5 درصد رشد کند که ناشی از افزایش فعالیت‌های هیدروکربنی است.

در طول سال 2023، تیم مشترک دولت عمان انتظار دارد که اقتصاد ملی در نتیجه افزایش تولید نفت و گاز، 5.5 درصد رشد کند. وزارت دارایی اعلام کرد: پیش بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی هیدروکربنی 10.1 درصد و تولید ناخالص داخلی غیر هیدروکربنی 2.9 درصد رشد را به نام خود کند.

بیشتر بخوانید:

سلطان بن سلیم الحبسی، وزیر دارایی عمان، در مقدمه سخنرانی‌اش برای سند بودجه سال 2023 گفت: «جهان با چالش‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی قابل توجهی مواجه است که بر قیمت‌های انرژی و زنجیره‌های تأمین تأثیر منفی می‌گذارد و منجر به نرخ تورم بالا و افزایش ریسک بدهی‌های جهانی می‌شود. عمان از چنین چالش‌هایی که ممکن است اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار دهد مصون نیست.»

بر اساس آخرین داده های مرکز ملی آمار و اطلاعات (NCSI)، تولید ناخالص داخلی واقعی عمان در 9 ماه اول سال 2022 به اندازه 4.5 درصد رشد کرد و به 26.3 میلیارد دلار در مقایسه با 25.1 میلیارد دلار در مدت مشابه سال 2021 رسید.

طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، شرایط اقتصادی عمان، روز به روز بهتر می‌شود، چون علاوه بر افزایش قیمت نفت، اقداماتی در راستای حفظ ثبات تراز مالی این کشور انجام می‌شود و اصلاحات ساختاری پس از همه‌گیری کووید-19 مدنظر دولت این کشور بوده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *