جذاب ترین جاذبه‌های گردشگری عمان

عمان با داشتن جاذبه‌های فراوان و به عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای خاورمیانه، با جذب سالانه سه و نیم میلیون گردشگر، یعنی عددی نزدیک به جمعیت ساکن این کشور، توانسته به یک مقصد جدی توریستی در منطقه تبدیل شود. شما در عمان می‌توانید از قلعه‌ها و صحراها، کوه‌ها و سواحل، مساجد و سوق‌ها دیدن کنید و در وادی‌های شگفت‌انگیز شنا کنید. در اینجا بهترین جاذبه‌های گردشگری عمان را به شما معرفی می‌کنیم.

1) مسجد جامع سلطان قابوس، مسقط

بیشتر سفرها به عمان از مسقط پایتخت آن و مسجد جامع سلطان قابوس، مسجدِی مدرن با فضایی برای 20000 نمازگزار، آغاز می‌شود. نمازخانه اصلی مسجد با یک لوستر عظیم، کاشی‌های آبی و دومین فرش بزرگ دستباف ایرانی در جهان، تزیین شده است. همچنین محوطه مسجد، مکانی آرام برای قدم زدن و لذت بردن از خطوط هماهنگ و طاق‌ها این بنای زیباست.

2) جاده ساحلی مُطرَح، مسقط

در سمت دیگر مسقط، جاده ساحلی مُطرَح قبل از غروب آفتاب مکانی شگفت‌انگیز است که در آنجا ساختمان‌ها و مساجد سفیدی که در جلوی کوه‌های صخره‌ای و قلعه‌ها قرار گرفته‌اند، در غروب آفتاب می‌درخشند. در همان نزدیکی و در مسیرهای باریک و پر پیچ و خم سوق مُطرَح، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای عمان، در میان حجره‌های فروش کندر و مر، جواهرات و پشمینه و هزاران چیز جادویی دیگر می‌توانید گردش کنید.

3) قلعه جابرین

با حرکت از مسقط، به سوی منطقه نزوی، می‌توانید قلعه‌ها، کوه‌ها و روستاهای باستانی را کشف کنید. در اینجا به قلعه‌ای شنی در میان واحه‌ای از نخل‌های خرما می‌رسید که قدمت آن به سال 1675 باز می‌گردد. با پرسه‌زدن در قلعه جابرین، روش‌های دفاعی را می‌بینید که در آن روغن خرمای جوش را روی دشمنان می‌ریختند.

4) قلعه نزوی

قلعه نزوی متعلق به قرن هفدهم، دارای برج مدور عظیمی است که با بالا رفتن از آن، مناظری از مساجد، سوق‌ها، کوه‌های صخره‌ای دوردست و نخل‌های خرما در برابر چشمانتان خواهد بود. قلعه نزوی پس از بازسازی تبدیل به موزه شده است و در آن اشیاء تاریخی مانند جواهرات و ابزارآلات به نمایش گذاشته شده است.

5) جبل اخدر

جبل اخدر یا کوه سبز بر خلاف نامش جز چند بوته‌ خشک شده خار پوشش گیاهی دیگری ندارد. علت نام گذاری‌ این کوه، روستاهای فلات سایق در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا است که به علت بارندگی فراوان امکان رشد انار، انگور، هلو، زردآلو و گل‌هایی که از آن گلاب می‌گیرند، وجود دارد.

6) مصفت‌العبرین

اگرچه بیشتر روستاهای قدیمی عمان، اکنون متروکه شده اند، اما مصفت‌العبرین همچنان زنده و یکی از زیباترین روستاهای عمان است. این دهکده از خانه‌های گلی و تودرتو شکل گرفته است که با گذرگاه‌های باریک، در دامنه کوهی شیب‌دار قرار گرفته‌اند.

7) جبل شمس

پس از یک رانندگی طولانی در جاده‌های شیب‌دار و ناهموار به کوهپایه جبل شمس، بلندترین کوه عمان می‌رسید. این کوه به مناظر شگفت‌انگیر و وهم‌آور اعماق دره‌ای به نام وادی‌الغول، که به گراند کانیون شبه‌جزیره عربستان معروف شده، مشرف است. پس دو ساعت پیاده‌روی در اطراف صخره‌ها، به روستای متروکه ال‌سعب با کلبه‌های کوچک گلی که در لبه دره، زیر طاقیی سنگی قرار گرفته‌اند، خواهید رسید.

8) کویر وهیبه

برای تجربه یک بیابان واقعی و گشت و گذار و ماجراجویی‌ها با ماشین‌های آفرود در میان شن‌ها باید به کویر وهیبه بروید و شب را در چادر بادیه‌نشینان، بافته شده از موی بز و در کنار آتش بگذرانید. در اینجا می‌توانید بر فراز تپه‌های شنی با عظمت، از منظره غروب و طلوع خورشید و شترهای که در میان شن‌ها سرگردانند لذت ببرید.

9) وادی بنی‌خالد

یکی از زیبایی‌های عمان، وادی‌ها، دره‌های سنگی یا بستر رودخانه‌های خشکی است که فقط در زمان‌های خاصی از سال آب دارند اما در بسیاری از آنها برکه‌هایی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها شنا کنید. وادی بنی‌خالد واحه‌ای خیره‌کننده در دل صحرا با آبی سبز رنگ و شفاف است که اطراف آن را نخل‌های خرما و کوه‌های ناهموار احاطه کرده‌اند. برکه‌های این وادی بزرگ هستند و شنا کردن در آنها در گرمای کویر بسیار لذت بخش است. اینجا مکانی بی‌نطیر برای گذراندن یک بعد‌از‌ظهر آرام است.

10) شهر سور

شهر سور جاییست که در آن، صحرا با دریا ملاقات می‌کند. در این شهر زیبا، شما سواحل بکر طولانی، دهکده ماهیگیری زیبای ال‌ایجه و در شمال آن ساحل لاک‌پشت‌ها در راس‌ال‌جنز را خواهید دید.

11) وادی شب

وادی شب، یکی از بهترین برنامه‌های تورگردانی است که در عمان اجرا می‌شود. در حالی که در وادی بنی‌خالد همه چیز در حال سکون و آرامش است، وادی شب، وادی ماجراجویی است. در این برنامه ابتدا، با قایق از رودخانه عبور می‌کنید و پس از 45 دقیقه پیاده‌روی در یک دره خیره‌کننده با شنا کردن از میان چند برکه به غاری می‌رسید که در دل آن یک آبشار مخفی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *