تورم ۰.۹ درصدی عمان در ماه می

اقتصادی – عمان چنس: شاخص قیمت مصرف کننده (تورم) در عمان در ماه می ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۹ درصد افزایش داشته است.

بر اساس داده‌‎های شاخص قیمت مصرف کننده که توسط مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان ارائه شد، افزایش شاخص قیمت در ماه می ناشی از افزایش قیمت در گروه‌‎های اصلی است.

گروه‌‎هایی که قیمت آنها افزایش یافته عبارتند از: مواد غذایی و نوشیدنی‌‎های غیر الکلی ۳.۸ درصد، کالاها و خدمات شخصی متفرقه ۳.۳ درصد، فرهنگ و سرگرمی ۰.۶ درصد، تنباکو ۲.۴ درصد و پوشاک و کفش ۰.۱ درصد.

گروه‎ سلامت ۲.۴ درصد، دخانیات ۰.۶ درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‎ها ۰.۴ درصد و رستوران و هتل هم ۰.۳ درصد افزایش داشته‌‎اند.

این افزایش، با کاهش ۱.۶ درصدی قیمت حمل‌ونقل و ۰.۴ درصدی قیمت آموزش جبران شد و قیمت گروه‌های باقی‌مانده تثبیت شد.

در گروه مواد غذایی و آشامیدنی غیرالکلی؛ سبزیجات ۱۲.۳ درصد، میوه  ۷.۹ درصد، ماهی و غذاهای دریایی ۴.۶ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۴.۵ درصد و سایر اقلام خوراکی ۲.۴ درصد افزایش قیمت داشته است.

همچنین قیمت روغن‌‎ها و چربی‌‎ها ۱.۷ درصد، گوشت ۱.۵ درصد، شکر، مربا، عسل و شیرینی ۱.۳ درصد، نان و غلات ۰.۹ درصد و نوشیدنی‌های غیر الکلی ۰.۹ درصد افزایش یافتند.

عمان نیز مانند سایر کشورها تحت تاثیر موج تورمی جهانی که پس از جنگ روسیه و اوکراین و با افزایش قیمت نفت، مواد غذایی و کالاها ظاهر شد، قرار گرفت.

با توجه به تنش‌های موجود در منطقه، به ویژه پس از حملات حوثی‌‎ها به کشتی‌ها در دریای سرخ، خطر افزایش نرخ تورم در سطح جهان در حال افزایش است.

 

 

منبع: کانسکت

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *