سرمایه گذاری 135 ملیت در بورس اوراق بهادار مسقط

اقتصادی – عمان چنس: آمارهای بورس اوراق بهادار مسقط نشان می‎دهند که سرمایه‌‎گذارانی از ۱۳۵ ملیت مختلف در این بازار مالی فعال‎اند و درصد سرمایه‎‌گذاری خارجی در آن ۱۹ درصد است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عمان، بورس اوراق بهادار مسقط با ارائه بانک اطلاعاتی یکپارچه درباره شرکت‎های پذیرفته شده در بورس، اطلاع‎رسانی درباره فرصت‎های سرمایه‌‎گذاری در آنها و ایجاد تنوع در ابزارهای سرمایه‎‌گذاری، در تلاش است تا سرمایه‎‌گذاران بیشتری را جذب کند.

بازار سرمایه در عمان دارای مزایایی برای حمایت از سرمایه‎‌گذاری‎‌های خارجی است. از جمله نرخ‎‌های مالیاتی نسبتاً پایین، عدم محدودیت در انتقال سرمایه و سود به خارج، عدم محدودیت در عملیات مبادله‎ای، و قابلیت مبادله ریال عمان با سایر ارزها به واسطه نرخ مبادله ثابت با دلار آمریکا.

سرمایه‌گذاران خارجی همچنین می‌توانند در سهام شرکت‌ها یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار مسقط، بدون مجوز قبلی سرمایه‎‌گذاری کنند. علاوه بر این یک نهاد نظارتی مستقل که بازار منصفانه و باثبات را تضمین می‌کند، از حقوق سرمایه‌گذاران حمایت و بالاترین سطوح شفافیت را تضمین می‌کند.

درصد مجاز سرمایه‎‌گذاری خارجی در اکثر شرکت‌‎های سهامی عام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار مسقط ۱۰۰ درصد است.

بر اساس آمار، سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش‌های صنعت و خدمات به ترتیب با نرخ ۱۵.۸ درصد و ۱۵.۷ درصد، متمرکزند. در حالی که سرمایه‌گذاران خلیجی بر بخش خدمات و مالی با نرخ ۱۵.۴ درصد و ۸.۵ درصد تمرکز دارند.

سرمایه‌گذاری‌های کشورهای عربی (غیر خلیجی) به میزان ۳ درصد به بخش مالی اختصاص دارد و سرمایه‌گذاری‌های محلی هم در بخش مالی با سهم ۸۷.۶ درصد، بخش صنعتی با ۷۵.۶ درصد و بخش خدمات با ۶۷.۷ درصد متمرکز شده است.

در سال جاری ارزش بازار شرکت‌‎های سهامی عام پذیرفته شده در بورس مسقط حدود ۴۴۸.۵ میلیون ریال عمانی (۱.۶۶ میلیارد دلار) بود.

 

 

منبع: سندباد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *