پیش بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس

اقتصادی – عمان چنس: بر اساس آخرین گزارش چشم‌‎انداز اقتصادی جهان، بانک جهانی انتظار دارد که اقتصاد کشورهای شورای همکاری خلیج در سال ۲۰۲۴ به میزان ۲.۸ درصد رشد کند و این رقم در سال ۲۰۲۵ به ۴.۷ درصد افزایش یابد.

بر اساس این گزارش پیش بینی می‎‌شود اقتصاد کشورهای واردکننده نفت در سال ۲۰۲۴ به رشد ۲.۹ درصدی و در سال ۲۰۲۵ به رشد ۴ درصدی دست یابد.

بانک جهانی با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی واقعی امارات در سال ۲۰۲۴ با رشد ۳.۹ درصدی و با شتاب رشد به ۴.۱ درصد در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید، بر انتظارات مثبت خود برای رشد اقتصاد امارات و ادامه مسیر رشد قوی تاکید کرد.

در آوریل گذشته، بانک جهانی پیش بینی خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در امارات به ۳.۹ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش داد، در حالی که در ژانویه گذشته ۳.۷ درصد پیش بینی کرده بود.

بر اساس این گزارش، در مورد عربستان سعودی، انتظار می‌رود فعالیت‌های غیرنفتی از نرخ رشد در سال ۲۰۲۴ حمایت کنند و از سرگیری تدریجی فعالیت‌های نفتی به افزایش رشد در سال ۲۰۲۵ منجر شود.

همچنین انتظار می‌رود اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۴ به میزان ۲.۸ درصد رشد کند که نسبت به ۱.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش داشته و رشد آن در سال ۲۰۲۵ به ۴.۲ درصد خواهد رسید.

بانک جهانی پیش از این، در ماه می امسال، اعلام کرده بود که انتظار دارد رشد اقتصادی خلیج به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ۲.۸ درصد و ۴.۷ درصد بهبود یابد و به این نکته اشاره کرد که چشم‌انداز منطقه‌ای خوش‌بینانه است و انتظار می‌رود بهبودی رخ دهد.

بانک توضیح داد که دلیل انتظارش برای بهبودی تنها بهبود مورد انتظار در تولید نفت نیست، بلکه حرکت قوی اقتصاد غیرنفتی است که انتظار می‎‌رود در میان مدت به رشد خود با سرعت ادامه دهد.

 

 

منبع: سندباد

انتهای پیام/

print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *