۹۲ شرکت عربی در فهرست ۱۰۰ شرکت دولتی قوی در خاورمیانه

اقتصادی – عمان چنس: بر اساس گزارش موسسه «فوربس خاورمیانه»، که قوی‌ترین شرکت‌‎های منطقه را از نظر اندازه، ارزش و سودآوری رتبه‌بندی می‌‎کند، شرکت‎‌های خلیجی با ۹۲ شرکت در صدر فهرست ۱۰۰ شرکت دولتی قدرتمند برای سال ۲۰۲۴ قرار دارند.

امارات متحده عربی با ۳۲ شرکت بیشترین تعداد را در این فهرست دارد. عربستان سعودی با ۳۱ شرکت، قطر با ۱۴ شرکت و کویت با ۱۰ شرکت در رتبه‌‎های بعدی قرار دارند. همچنین ۴ شرکت از مراکش، ۳ شرکت از بحرین و دو شرکت برای هر یک از کشورهای مصر، اردن و  عمان هم در این فهرست است.

طبق گزارش «فوربس» از عملکرد شرکت‌‎ها، فروش ۱۰۰ شرکت قدرتمند ۵.۱ درصد کاهش یافته و از ۱.۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ به ۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

کل سود خالص آن‌ها نیز با ۱۳.۵ درصد کاهش به ۲۴۰.۲ میلیارد دلار و ارزش کل بازارشان با ۴.۴ درصد کاهش به ۳.۶ تریلیون دلار تا آوریل ۲۰۲۴ رسیده است. در حالی که ارزش کل دارایی‌های آن‌ها با ۵.۴ درصد افزایش به ۴.۹ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

در این گزارش، شرکت‌هایی که صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۲۰۲۳ خود را تا ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ افشا نکرده‌اند، مستثنی شدند.

از نظر دارایی، شرکت‌های سعودی و اماراتی صدرنشین‎‌اند: «آرامکو» با مجموع دارایی ۶۶۰.۸ میلیارد دلار و ارزش بازار ۱.۹ تریلیون دلار در صدر فهرست و بانک الاهلی عربستان در رتبه دوم قرار دارد. هلدینگ العالمیه (IHC) امارات هم رتبه سوم را دارد.

بر اساس گزارش فوربس، بخش بانکداری و خدمات مالی با ۴۵ بانک، با درآمدی بالغ بر ۲۲۳.۵ میلیارد دلار و مجموع دارایی در حدود ۳.۳ تریلیون دلار، همچنان بیشترین نماینده را در لیست دارد. در حالی که ۶ شرکت از ۱۰ شرکت دولتی قوی از طریق بخش بانکداری و خدمات مالی فعالیت می‎‌کنند.

بخش ارتباطات با ۹ شرکت در رتبه دوم و صنعت با ۷ شرکت در رتبه سوم قرار گرفت. همچنین بخش انرژی، با نمایندگی ۵ شرکت، با سود کل ۱۲۷.۵ میلیارد دلار، به لطف «آرامکو»، سودآورترین بخش باقی ماند.

علیرغم چالش‌های اقتصادی که شرکت‌ها در سراسر جهان در طول سال گذشته با آن روبرو بودند، ۶ شرکت جدید امسال به این فهرست پیوستند: شرکت گاز ادنوک؛ بروج؛ هلدینگ PureHealth؛ شرکت عرضه و خدمات ادنوک؛ که از امارات بودند و شرکت‎های «علم» و هلدینگ «ادیس» از عربستان سعودی.

از طرف دیگر؛ شرکت سعودی «سابک» سال گذشته در جایگاه دوم قرار گرفته بود اما پس از متحمل شدن زیان ۱۰۲.۵ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۳، امسال از فهرست خارج شد.

 

 

منبع: سندباد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *