فناوری جدیدی برای کشف آب‌‎های زیرزمینی در صحرای عرب

علمی – عمان چنس: یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا موفق به توسعه فناوری جدیدی برای کشف آب‎‌های زیرزمینی در منطقه «صحرای عرب» شده است. قطر تامین مالی این پروژه را برعهده دارد.

«صحرای عرب» به منطقه بیابانی وسیعی گفته می‎‌شود که در غرب آسیا واقع شده است و بخش قسمت عمده‌ای از شبه جزیره عربستان را در بر می‎گیرد. این صحرا از جنوب تا یمن و سواحل دریای عمان  امتداد دارد و از شمال به اردن، عراق و غرب خوزستان می‎‌رسد. مساحت آن ۲٬۳۳۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع است.

این عملیات اکتشافی که توسط حمد عبدالعزیز الکواری، وزیر فرهنگ سابق قطر و معاون فعلی نخست وزیر این کشور، در دانشگاه کالیفرنیا تامین مالی شد، با هدف مقابله با کمبود شدید آب و غلبه بر تغییرات آب و هوا، خشکسالی و بیابان‌زایی انجام می‎‌شود.

عصام حجی، محقق علوم زمین و فضا در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و ناسا، گفت: این مطالعه با هدف توسعه فناوری نقشه‌‎برداری از مخازن آب‎‌های زیرزمینی کم عمق از هوا، به منظور آگاهی از مقادیر آب موجود در این مخازن است که عمقشان بین ۲۰ تا ۳۰ متر است.

او در مصاحبه با «الجزیره» در این باره گفت: این مخازن اولین سپر برای مقابله با دوره‌های خشکسالی در جهان عرب هستند. به ویژه در کل منطقه بیابانی شمال آفریقا و شرق شبه جزیره عربستان، که کشاورزی عمدتاً وابسته به آب‌‎های زیرزمینی است.

او درباره فناوری مورد استفاده در این عملیات گفت: در این فناوری از فضاپیمای اطراف ماه و مریخ الهام گرفته شده است. به این صورت که از پرتوهای راداری با فرکانس پایین استفاده می‎‌شود که بخشی از آن از سطح زمین منعکس می‎‌شود و بخشی دیگر به لایه اشباع شده از آب‌‎های زیرزمینی نفوذ می‎‌کند. این [تفاوت در واکنش پرتوها] نتیجه تفاوت در خواص الکتریکی بین خاک خشک و خاک اشباع شده از آب است.

وی تاکید کرد: این عملیات اکتشاف آب، دریچه امیدی برای نظارت بر مخازن آب زیرزمینی واقع در شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان باز می‎کند، در منطقه‎‌ای که تقریباً  به وسعت ایالات متحده آمریکا است و ما را قادر می‎‌سازد تا با تغییرات آب و هوایی و خشکسالی، مقابله و امنیت غذایی منطقه عربی را تامین کنیم.

حجی افزود: حفاری یک حلقه چاه بین ۱۰ تا ۵۰ هزار دلار هزینه دارد و برای پوشش این منطقه وسیع نیاز به حفر هزاران حلقه چاه داریم. با این فناوری میلیون‎‌ها دلار صرفه‎‌جویی می‎شود که می‎‌توان آن را در استفاده از آب استخراج شده سرمایه‌‎گذاری کرد.

 

 

منبع: سندباد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *