بازار بدهی کشورهای حاشیه خلیج فارس به یک تریلیون دلار نزدیک می شود

اقتصادی – عمان چنس: آژانس رتبه‌‎بندی «فیچ» اعلام کرد که انتظار دارد بازار بدهی کشورهای شورای همکاری خلیج به یک تریلیون دلار نزدیک شود و صدور اوراق قرضه در سال‌‎های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ ادامه یابد.

به گزارش روزنامه قطری الشرق، این آژانس در گزارش اخیر خود پیش بینی کرده است که افزایش در این بازار نسبت به آنچه سه ماهه اول سال جاری شاهد بودیم، کندتر خواهد شد.

«فیچ» همچنین توضیح داد که [تداوم] انتشار اوراق قرضه دولتی ناشی از کاهش مورد انتظار قیمت نفت و نرخ بهره خواهد بود و ابتکاراتی هم برای توسعه بازار بدهی و افزایش منابع تامین مالی وجود خواهد داشت.

این آژانس همچنین اعلام کرد که ۴ کشور از ۶ کشور عضو شورای همکاری دارای درجه سرمایه‎‌گذاری و چشم‎‌انداز آینده با ثبات‎‌اند. «فیچ» درجه اعتباری قطر، عربستان سعودی و عمان را در ۱۵ ماه گذشته ارتقا داده است.

این گزارش با اشاره به اینکه اکثر کشورهای شورای همکاری راهی طولانی را در توسعه بازار بدهی خود پیموده‌‎اند، خاطرنشان کرد که کشورهای شورا تقریباً یک سوم کل انتشار [اوراق به] دلار در بازارهای نوظهور، به استثنای چین، را در اختیار دارند.

افزایش انتشار صکوک در سال جاری، نشان دهنده شرایط مطلوب بازار است و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا با وجود نامشخص بودن شرایط اقتصاد کلان جهانی، سرمایه خود را برای تأمین مالی و تأمین مالی مجدد پروژه‌های جدید خود افزایش دهند.

بسیاری از شرکت‌ها در بخش‌های غیرنفتی، و در صدر آن املاک، بانک‌ها، و بیمه، پیشتاز رشد بخش تجاری در ۶ کشور خلیجی‎‌اند که احتمالاً در دوره آتی به درآمد و سود بیشتری دست خواهند آورد.

 

 

منبع: سندباد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *