رونق بورس املاک همزمان با آغاز ساخت و ساز در شهر سلطان هیثم

اقتصادی – عمان چنس: آغاز ساخت‌وساز در شهر سلطان هیثم و محلات مسکونی جدید، منجر به افزایش چشم‌گیری در معاملات بورس مسقط شد.

موسسات سرمایه‌گذاری محلی در هفته گذشته مبلغ 21.3 میلیون ریال عمانی را به بورس مسقط (MSX) وارد کردند که 78.6 درصد از ارزش کلی معاملات به میزان 27.1 میلیون ریال عمانی را تشکیل می‌دهد. این افزایش نسبت به حجم معاملات هفته گذشته، که 14.5 میلیون ریال عمانی بود، 86 درصد بود.

نقش برجسته صندوق سرمایه‌گذاری املاک

صندوق سرمایه‌گذاری املاک عمان در معاملات به مبلغ 12.3 میلیون ریال عمانی مرکز توجه قرار گرفت که 45.3 درصد از ارزش کلی معاملات را تشکیل می‌دهد. شبکه گاز OQ با معاملات به مبلغ 2.8 میلیون ریال عمانی و بانک ملی با معاملات به مبلغ 1.6 میلیون ریال عمانی به ترتیب 5.9 درصد از ارزش کل معاملات هفته را تشکیل می‌دهند.

در گزارش فصل اول خود، صندوق عمان از ثبات دارایی‌های خود به مبلغ 20.8 میلیون ریال عمانی در سال گذشته خبر داد. این صندوق بیان کرد که بازسازی استراتژیک اخیر تأثیری بر درآمد اجاره یا کارایی عملیاتی نداشته است و با هدف رشد بلندمدت در بازار املاک تجاری عمان همخوانی دارد.

علاوه بر این، صندوق به بهبود رتبه اعتباری عمان توسط نهادهای بین‌المللی مختلف اشاره کرد که انتظار می‌رود اعتماد سرمایه‌گذار را افزایش دهد، هزینه‌های وام‌گیری را کاهش دهد و نقدینگی را افزایش دهد.

تحولات مهم در شاخص‌های بورسی

در هفته گذشته، شاخص‌های بورس مسقط نیز روندهای مثبتی را نشان دادند. شاخص اصلی با 22 امتیاز به 4792 افزایش یافت که از کاهش‌های قبلی بهبود یافت. بخش مالی با 28 امتیاز، بخش خدمات با 5 امتیاز و شاخص شریعت با 2 امتیاز افزایش یافتند، در حالی که بخش صنعتی به دلیل کاهش در سهام‌های کلیدی صنعتی 17 امتیاز کاهش یافت. با این حال، افزایش سهام شرکت‌های مانند غذای آصفا و سیمان عمان کمک کرد تا کاهش‌های بیشتری در شاخص صنعتی جلوگیری شود.

رشد پویای ارزش بازار اوراق بهادار مسقط

به طور کلی، ارزش بازار اوراق بهادار مسقط به 24.409 میلیارد ریال عمانی رسید و گردش مالی هفتگی بیش از 14 میلیون ریال عمانی بود. در این هفته 20 نوع اوراق بهادار افزایش قیمت داشتند، 28 نوع کاهش و 24 نوع بدون تغییر ماند. محصولات آلومینیوم ملی با افزایش 8 درصد رتبه اول را در این افزایش‌ها داشتند، در حالی که مهندسی آل حسن با کاهش 16.6 درصد بزرگ‌ترین کاهش را داشت.

 

 

منبع: کانسکت به نقل از عربین استوریز نیوز

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *