عمان و ژاپن، یک تفاهم‌نامه همکاری در زمینه کشف فرصت‌‎ها در بخش نیمه‎‌هادی‌ها و تشویق سرمایه‎‌گذاری در این فناوری را در مسقط امضا کردند.

بخه گزارش عمان چنس، ملهم بن بشیر الجرف، معاون آژانس سرمایه‎‌گذاری عمان ، و ایواتا کازوچیکا، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، این تفاهم‎نامه را امضا کردند.

این سند بیانگر تلاش برای ایجاد مشارکت‌‎های استراتژیک با کشورهای مختلف جهان جهت بومی‎‌سازی فناوری‌های مدرن و نیز یافتن فرصت‎‌های شغلی مبتنی بر این صنایع است.

آژانس سرمایه‌‎گذاری عمان با امضای این یادداشت تفاهم، به دنبال ایجاد دومین سرمایه‎‌گذاری ملی خود در بخش نیمه‎‌هادی‌ها است. اولین سرمایه‎‌گذاری از طریق گروه «اذکاء» در شرکت عمان GSMA صورت گرفت که به تولید نیمه‌هادی‎‌ها و میکروچیپ‎‌های آمریکایی اختصاص دارد و پس از ۶ ماه موفق به تولید دو تراشه «عمان۱» و «عمان۲» شد.

وزیر ژاپنی با خالد بن هاشل المصلحی، معاون وزیر امور خارجه  عمان در امور اداری و مالی، نیز دیدار کرد و درباره همکاری و سرمایه‎‌گذاری در حوزه انرژی تجدیدپذیر و تبادل تجربیات گفت‎‌وگو کردند.

دو کشور عمان و ژاپن در زمینه‌‎های مختلف روابط خوبی دارند و بر اساس داده‌‎های مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان، حجم مبادله تجارتی‌شان سالانه ۳.۶ میلیارد دلار است.