کاوش‌های باستان‌شناسی که توسط گروه باستان‌شناسی دانشگاه سلطان قابوس در محوطه باستانی «مناقی» در ولایت رستاق، انجام شده است منجر به کشف بنایی شد که به دفن کودکان اختصاص داشته است و قدمت آن به عصر آهن، یعنی سه هزار سال پیش، برمی گردد.

 این کشف یک نقطه عطف مهم در درک آیین‌‎های تدفین در شبه جزیره عمان است. این بنا اولین بنای تدفین اختصاص داده شده به کودکان است که تاکنون در این منطقه کشف شده است.

به گزارش عمان چنس، فصل اول کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه به مدت یک ماه با همکاری تیمی از دانشگاه سوربن پاریس و زیر نظر وزارت میراث و جهانگردی انجام شد و حداقل تا پنج سال آینده کاوش‎‌ها در این محل ادامه خواهد داشت.

محوطه «مناقی» یکی از بزرگ‌ترین سکونتگاه‌های عصر آهن در استان الباطنه جنوبی به‌شمار می‌رود. تعداد زیادی ساختمان مسکونی، گورستان‌ و همچنین برج‎های دفاعی دارد که نشان از نقش بزرگ و مرکزی آن در هزاره اول قبل از میلاد دارد.

در نتیجه بررسی سطحی انجام شده توسط تیم باستان شناسی محوطه، دو ساختمان (S1 و S2) برای کاوش در فصل اول انتخاب شدند. مشخص شد که یکی از این ساختمان‎‌ها (ساختمان S2) با پلان هندسی متمایز و متفاوتی با بقیه ساختمان‎‌های موجود در این شهرک ساخته شده است که باعث تعجب تیم کاوش باستان شناسی شد. این ساختمان شکل حرف T را داشت.

کاوش‎‌های باستان شناسی وجود بیش از سی قبر در داخل و اطراف بنا را نشان داد که همگی متعلق به کودکان از جمله نوزادان تازه متولد شده بودند. این ویژگی منحصربه‌فرد پرسش‌هایی را درباره انگیزه‌ها و باورهایی ایجاد می‌کند که منجر به اختصاص ساختمانی جداگانه برای تدفین کودکان، برخلاف آداب تدفین رایج در عصر آهن، شده است.

دکتر محمد عبدالحمید حسین، رئیس تیم تحقیقاتی و رئیس گروه باستان شناسی دانشگاه سلطان قابوس، با تاکید به اهمیت این کشف و کاوش در داخل ساختمان، به یافته‎‌های باستان شناسی منحصر به فرد دیگری از جمله کوزه‌‎هایی با دسته‌‎های سبدی شکل و یک قطعه سفال نادر که نقش مهری با تصویر دو مرد را دارد، هم اشاره کرد.

او در این باره گفت: این کشف افق‌‎های جدیدی را برای تحقیق و مطالعه در مورد آیین‌‎های تدفین و اعتقادات مذهبی در عصر آهن در شبه جزیره عمان می‎‌گشاید و بر بخش مهم و ناشناخته‎‌ای از تاریخ این منطقه تمرکز می‌‎کند که درک ما را از سنت‎‌های فرهنگی و اجتماعی جوامعی که در آن دوره می‎زیستند، عمیق‎‌تر می‎‌کند.