خوش‌بینی مودیز اینوستور سرویس نسبت به آینده اقتصاد عمان

آژانس رتبه‌بندی جهانی مودیز اینوستور سرویس روز دوشنبه گزارشی از وضعیت اقتصادی عمان ارائه داد. در این گزارش، چشم‌انداز اقتصادی عمان به صورت مثبتی گزارش شده بود.

به گزارش عمان چنس و به نقل از تایمز آو عمان، بدهی‌های دولت عمان به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود که این موضوع عمدتاً ناشی از افزایش قیمت نفت و گاز بود. هر چند، از تلاش‌های ملموس دولت عمان و افزایش درآمد عمومی در این کشور هم نباید غافل شد.

این پیشرفت همچنین نشان دهنده درستی تصمیم دولت برای هدایت مازاد مالی به مسیرهای کاهش بدهی عمومی است. این امر به بهبود پایدار در اثربخشی سیاست مالی و کارایی حاکمیت مالی مربوط می‌شود.

بیشتر بخوانید:

افزایش تقاضای جهانی نفت و بالا رفتن قیمت‌ها، درآمد بادآورده‌ زیادی برای عمان ایجاد کرده است و کسری مالی آن را در سال 2022 به مازاد تبدیل کرده است. تخمین زده می‌شود که 26 درصد از تولید ناخالص عمان به خاطر افزایش قیمت هیدروکربن‌ها بهبود یافته است.

این آژانس بین المللی خاطرنشان کرد که چشم انداز مثبت آینده نویدبخش بهبود پایدار نرخ کاهش بدهی عمومی در چند سال آینده است، مشروط بر اینکه سطح مخارج تحت کنترل باشد و اقدامات مالی توسعه یافته‌تری انجام شوند.

طبق ادعای این آژانس، برنامه مالی میان مدت و ابتکارات انجام شده توسط عمان برای افزایش درآمدهای غیرنفتی به این بهبود کمک کرده است. در همین راستا، اقدامات دولت عمان برای کاهش وابستگی به درآمد نفتی قابل ستایش است. در صورت بروز نوسان در قیمت نفت، اقتصاد عمان تحت تأثیر منفی قرار نمی‌گیرد.

طبق پیش‌بینی‌ها، قیمت نفت به طور متوسط بین 80 تا 85 دلار در هر بشکه در طول سال‌های 2023 و 2024 خواهد بود. انتظار می‌رود هیدروژن سبز هم نقش به‌سزایی بهبود وضعیت اقتصادی عمان در آینده داشته باشد.

مودیز تأکید کرد که وضعیت اقتصادی عمان به همین منوال باقی خواهد ماند و احتمال افت رتبه وجود ندارد. این اطمینان خاطر به دلیل  تداوم اقدامات کنترل مالی دولت است که منجر به تعادل مالی و تثبیت توانایی کشور برای رسیدگی به نوسانات آتی بازار نفت شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *