10 سوغاتی مشهور عمان

مراکز خرید و بازارهای متعددی در عمان واقع شده‌اند که می‌توانید انواع محصولات را از آنجا خریداری کنید. به گزارش عمان چنس، مرکز خرید عمان که بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای در این کشور محسوب می‌شود، انواعی از برندهای بومی و بین‌المللی را در خود جا داده است. اگر به دنبال خرید سوغاتی عمان هستید، گزینه‌های زیادی پیشِ روی شما هستند.

در ادامه این مقاله، نگاهی به محبوب‌ترین سوغاتی‌های عمان خواهیم داشت. بسیاری از سوغاتی‌های عمان به راحتی در اکثر مراکز خرید و سوق‌ها در دسترس هستند. در این بین، سوق‌ها از اهمیت به‌سزایی در بین گردشگران برخوردار هستند. در ادامه این مطلب، به محبوب‌ترین سوغاتی‌های کشور عمان اشاره می‌شود:

اگر بار اولتان است که از یک سوق در عمان دیدن می‌کنید، احتمالاً مناظر، صداها و رایحه‌های متنوعی توجه شما را به خود جلب خواهند کرد. اما نگران سردرگمی‌تان نباشید. چون بهترین و مشهورترین سوغاتی‌های عمان را برایتان فهرست کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

1- فرآورده‌های شیر شتر: علاوه بر اینکه گوشت شتر در عمان بسیار محبوب است، آیا اطلاع دارید که شیر شتر هم بسیار پرفروش است؟ کافی است به فروشگاه مواد غذایی رجوع و انواع مشتقات شیر شتر از قبیل شیر پاستوریزه، آب نبات شیر شتر (در شیر ساده یا طعم های دیگر)، پنیر شیر شتر، ماست شیر شتر، شکلات شیر شتر و بسیاری موارد دیگر را خریداری کنید.

به علاوه، محصولات غیر غذایی متعددی که از شیر شتر مشتق شده‌اند، سوژه خوبی برای سوغاتی هستند. به عنوان مثال، صابون و لوسیون بدن تهیه‌شده از شیر شتر بسیار پرفروش هستند.

2- گلدان‌ها و ظروف سفالی: عمانی‌ها از گلدان‌ها و ظروف سفالی برای نگهداری غلات، خرما و حتی آب آشامیدنی استفاده می‌کنند. برخی از عمانی‌ها از ظروف سفالی برای پخت و پز و سوزاندن کندر استفاده می‌کنند. اکثر ظروف و گلدان‌های سفالی در عمان رنگ خاکی یا قهوه‌ای روشن هستند. هر چند، الگوها و طرح‌های مختلفی در دسترس هستند.

3- دله قهوه: دله نوعی قهوه‌جوش سنتی است که در اکثر خانه‌های عمان یافت می‌شود. عمانی‌های برای سرو قهوه عربی از دله استفاده می‌کنند، خصوصاً در ایام عید فطر و زمان‌هایی که مهمان دارند. دله در طرح‌ها و اندازه‌های بسیار متنوعی عرضه می‌شود که قطعاً ماندگاری بالایی برای فرد یا افرادی خواهد داشت که برایش/برایشان سوغاتی می‌خرید.

4- خرما علاوه بر اینکه یک میوه و میان وعده محبوب است، در کشورهای اسلامی مانند عمان نقش نمادینی دارد و حتی در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است. انواع مختلفی از خرما در سوپرمارکت‌ها موجود هستند که به صورت تازه یا خشک می‌توان تهیه کرد. مشتقات خرما هم در دسترس هستند: آب‌نبات خرما، شربت خرما، شکلات خرما و خیلی چیزهای دیگر.

5- کندر: قرن‌ها پیش، درختی به نام صمغ در آفریقا و جنوب عربستان کشت می‌شد که اغلب به عنوان هدیه به پادشاهان و اعضای خاندان سلطنتی می‌دادند. هنگامی که کندر سوزانده می‌شود، عطر بسیار منحصربه‌فردی از خود ساطع می‌کند. کندر خواص پزشکی متعددی نظیر کمک به درمان و پیشگیری از التهاب لثه، زخم‌های دهان، دندان درد، حفره‌ها و عفونت‌های مختلف دهان دارد. توصیه می‌شود هنگام خرید کندر، دستگاه بخور و چند قطره رزین هم خریداری کنید.

6- خنجر: خنجر یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی عمان است. نماد خنجر را بر روی سکه‌های عمانی، اسکناس‌ها، آرم‌های دولتی، ساختمان‌های رسمی، خودروهای پلیس و … می‌توانید بیابید. مردان عمانی هم در مجالس رسمی، عروسی‌ها، جشن‌ها و دیگر مناسبت‌های خاص، خنجری را بر روی کمربند می‌بندند. خنجرها معمولاً از جنس طلا، نقره، برنز یا مس هستند. دسته خنجرها هم از چوب، استخوان شتر یا عاج ساخته می‌شود.

7- ماندو: ماندو نوعی صندوقچه چوبی است که از چوب عمانی تهیه می‌شود. ماندو به کیفیت بالا و انعطاف‌پذیری فراوان شهرت دارد. ماندو در اندازه‌های مختلف یافت می‌شود و معمولاً منقش به حکاکی‌های صفحات طلا است. ماندو بسته به اندازه و طرح آن می‌تواند برای نگهداری جواهرات، لباس یا غذای خشک استفاده شود.

شایان ذکر است که چوب عمانی علاوه بر ماندو، در ساخت و طراحی قاب پنجره و مبلمان هم کاربرد دارد.

8- صنایع دستی از مشتقات نخل: درختان نخل در سراسر خاک عمان به وفور رشد می‌کنند و نه تنها برای میوه‌دهی مناسب هستند، بلکه از برگ‌ها و سایر بخش‌های درختان نخل برای تولید محصولات صنایع دستی استفاده می‌شود. عمانی‌ها اغلب از سبد خرما برای نگهداری خرما، تهیه عسل خرما و حتی برای پختن گوشت استفاده می‌کنند.

9- جواهرات و صنایع دستی نقره: نقره عمانی به دلیل کیفیت ممتاز خود شناخته شده است و در سراسر منطقه عرب محبوب است. از نقره در ساخت گوشواره، گردنبند، دستبند، خلخال و انگشتر استفاده می‌شود. از نقره عمانی در ساخت خنجر، دله، کندرسوز، جعبه جواهرات و بسیاری از زینت آلات دیگر هم بهره گرفته می‌شود.

 

10- لباس سنتی: مردان عمانی دشداشه می‌پوشند که یک ردای بلند به رنگ سفید یا دیگر رنگ‌ها است. دشداشه همراه با کلاه کومه پوشیده می‌شود. از سوی دیگر، زنان عمانی معمولاً لباس‌های رنگارنگ با روسری‌های همسان و عبایی مشکی می‌پوشند.

حتی اگر به مدت چند روز در عمان باشید، باز هم به فکر خریدن سوغاتی خواهید افتاد. به همین خاطر، فهرست بالا را دست کم نگیرید!

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *